​Så firas nationaldagen i Lindesbergs kommun

​Så firas nationaldagen i Lindesbergs kommun

I Lindesbergs kommun firas nationaldagen 6 juni på ett flertal platser - bland annat i Oscarsparken i Lindesberg med utdelning av årets kulturstipendium, föreningsledarstipendium och byggnadspris.

Här firas nationaldagen 6 juni i Lindesbergs kommun:

Lindesberg: NY VERSION eftersom den tidigare versionen som togs från kommunens hemsida var förra årets program.

Kl 17.45 avmarsch från Lindesberg Arena med Hemvärnets musikkår, Guldsmedshyttan.

Kl 18.00 Firandet börjar. Lindesbergs folkdansgille uppträder, Jeanette Lindmark - fiol. Stipendieutdelning, Wessam Ahjere-Oud. Nationaldagstal av kommunfullmäktiges ordförande Arnold Bengtsson. Musikkåren spelar Nationalsången under blågul fana. Arrangör: Lindesbergs kommun.

Årets kulturstipendium i Lindesbergs kommun går till Angelica Rosengren, årets föreningsledarstipendium går till Eva Persson och årets byggnadspris går till Mia och Gustav Glaad. Utmärkelserna och prissumman 10.000 kronor vardera delas ut under nationaldagsfirandet i Oscarsparken 6 juni.

Vedevåg:

Kl 14.00: Sveriges nationaldag firas vid teatern med musik och kaffe/tårta. Vid regn blir firandet inomhus. Arrangör: Wedevåg Hembygdsförening

Fellingsbro:

Kl 13.00: Samling vid Olofsborg. Parad av föreningar med fanor, häst och vagn och brandbilen samt Frövifors musikkår från Olofsborg genom Fellingsbro samhälle till Stenstagården. Start kl. 13.30. Dagens talare, författare och framtidsvisionären Alfred Ruth. Rotarystipendium utdelas. Bildarkivet har jubileumsutställning. Tag gärna på hembygdsdräkt. Servering. Arrangör: Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening.

Löa:

Kl 16.00: Löa Kultursällskap bjuder in till pricknick vid Löa hytta. Medtag mat och dryck. Grillar finns. Ta gärna med instrument och ett glatt humör. Fritt inträde och alla är varmt välkomna. Arrangörerna förbehåller sig rätten att ställa in vid dåligt väder.

Guldsmedshyttans Musikkår

Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening