LindeDagen lockade även i år många utställare och besökare till Strandpromenaden i Lindesberg  (Foto: Sara Eidevald, Lindesbergs kommun)
LindeDagen lockade även i år många utställare och besökare till Strandpromenaden i Lindesberg (Foto: Sara Eidevald, Lindesbergs kommun)

​Utvärdering visar: LindeDagen blev återigen en stor succé

LindeDagen 2019 blev återigen en stor succé som uppskattades av både besökare och utställare - vilket bekräftas av den utvärdering som gjorts bland de deltagande utställarna:

• 90% svarar att LindeDagen 2019 rent allmänt var "bra" eller "mycket bra".
  • 88% svarar att sannolikheten är "stor" eller "mycket stor" att de kommer att delta även 2020.

Under LindeDagen invigdes den nya generationsparken av representanter för Lindesbergs kommun, Lindesbergs Rotaryklubb, Samhällsbyggnad Bergslagen och Linde bergslags församling. (Foto: Sara Eidevald, Lindesbergs kommun)

LindeDagen - som 8 maj arrangerades för femte året i rad med 110 utställare - är en bred och gemensam marknadsföring av det mesta av det bästa med Lindesberg. Samtidigt har LindeDagen med tusentals besökare utvecklats till och etablerats som en trivsam och uppskattad folkfest för kommunens invånare som förväntas återkomma varje år.

”LindeDagen har blivit mycket större än vi vågade hoppas på när vi startade för fem år sedan men nu har vi som arrangörer hittat en bra form för LindeDagen som passar både utställare och besökare - därför finns förutsättningarna att göra dagen till en årligen återkommande tradition”, förklarar Sven Carlsson (Lindesbergs Rotaryklubb).

Efter fem år som projektledare för LindeDagen lämnar han nu över ansvaret inom arrangerande Lindesbergs Rotaryklubb som återkommer efter sommaren om och när LindeDagen kommer att arrangeras 2020.

Samtidigt tackar klubben alla utställare som deltagit i utvärderingen av LindeDagen 2019: "Det ger oss värdefullt underlag till att göra ett bra evenemang ännu bättre för både utställare och besökare", förklarar klubben.

I Världens mat-tältet serverades smakprover från hela världen. (Foto: Sara Eidevald, Lindesbergs kommun)

Utställarna mycket nöjda med LindeDagen 2019

LindeDagen 2019 hade 110 anmälda utställare - företag, föreningar, offentliga verksamheter och andra som fick möjligheten att presentera sig för nya målgrupper under trivsamma former. Av utställarna har 60 (55%) svarat på en utvärdering med följande frågor och svar:

Fråga 1: Vad tycker ni rent allmänt om LindeDagen 2019?

• Mycket bra = 48% (29 svar)
  • Bra = 42% (25 svar)
  • OK = 8% (5 svar)
  • Dåligt = 0 %
  • Mycket dåligt = 2% (1 svar)

Några av kommentarerna:

• Jättekul att Lindesberg kan anordna ett sådan här omfattande arrangemang med så många utställare, fantastiskt!!!
  • Kanonbra evenemang som tar tillvara på en av stadens största resurser - Strandpromenaden. Vi har inte varit med förut, men vi är mycket positivt överraskade att det var så pass mycket folk.
  • Trevligt arrangemang. Stor variation av utställare.
  • Bra uppstyrt, fick bra info inför dagen som underlättade för oss som utställare.

Fråga 2: Vad tycker ni om er medverkan som utställare?

• Mycket över förväntan = 10% (6 svar)
  • Över förväntan = 43% (26 svar)
  • Som förväntat = 38% (23 svar)
  • Sämre än väntat = 5% (3 svar)
  • Mycket sämre än väntat = 3% (2 svar)

Några av kommentarerna:

• Bra att samla utställare "branschvis".
  • Bästa placeringen hittills att samla vård/omsorg tillsammans med blåljus-utställarna. Det kändes som vi hade bra draghjälp av varandra.
  • Mycket bra med tekniktältet, alla Teknikcolleges samverkansföretag och utbildningar på samma ställe - uppskattades.

Fråga 3: Vad tycker ni om er placering som utställare?

• Mycket bra = 43% (26 svar)
  • Bra = 32% (19 svar)
  • OK = 15% (9 svar)
  • Dåligt = 5% (3 svar)
  • Mycket dåligt = 5% (3 svar)

Svaren och kommentarerna pekar på utställarnas önskemål att begränsa utställarområdet ytterligare - och kanske också begränsa utställartiden med ett gemensamt avslutande scenprogram sista timmen.

Fråga 4: Hur stor är sannolikheten att ni deltar som utställare även 2020?

• Mycket stor = 55% (33 svar)
  • Stor = 33% (20 svar)
  • Kanske = 8% (5 svar)
  • Mindre = 3% (2 svar)
  • Ingen = 0

Några kommentarer:

• Det är ett bra sätt att synas ut mot allmänheten.
  • Om upplägget från arrangörens sida är detsamma: Absolut!
  • Vi är säkra på det till 99,9%. Vi vill gärna vara med och synas i större utsträckning än vad som har varit fallet.

.......................

LindkeDagen 2019 arrangerades av Lindesbergs Rotaryklubb med ekonomiskt stöd från Lindesbergs kommun, de kommunalak bolagen (LIBO, Linde Energi och Besök Linde), Sparbanksstiftelsen Bergslagen/Bergslagens Sparbank och Adolf Lindgrens stiftelse. LindeDagens nyhetsrum presenteras av lindekultur.se (c/o mynewsdesk.se).

LindeDagen

Det mesta av det bästa med Lindesberg www.lindedagen.se