Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 31)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 31)

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

LindeDagens utställare bidrar till nya generationslekplatsen i Lindesberg

Nu är det klart för byggstart av den nya lekplatsen i Generationsparken nedanför Församlingshemmet i Lindesberg (bilden). Byggandet startar i augusti och beräknas pågå ett par månader med officiell invigning på LindeDagen i maj 2019. Lekplatsen byggs av Lindesbergs kommun med ekonomiskt stöd från Lindesbergs Rotaryklubb genom LindeDagen och Linde bergslags församling som även upplåter mark för lekplatsen.

Hembygdsresan - Nora och Lindesberg lär känna varandra
Fredag 3 augusti och lördag 4 augusti arrangeras Hembygdsresan. Som en del i årets stadsjubileum arrangerar Lindesberg och Nora hembygdsföreningar en utflyktsresa till respektive stad.

Friluftsgudstjänsten i Bäckegruvan tioårsjubilerar
Söndag 5 augusti kl 16.00 är det 10-årsjubileum för friluftsgudstjänst i Bäckegruvan, Gammelbo. ”Det är en lite annorlunda friluftsgudstjänst som arrangeras för att byns och den forna baptistförsamlingens verksamhet, som upphörde för mer än 40 år sedan, inte ska falla in i glömskans töcken”, berättar Maria Lagerman.

”Sånger från Rolösa Gård” på Svalbo Café
På söndag (5 augusti) kl 19.00 är det dags för ännu en ny bekantskap på Svalbo Café då Erik och Calle Löfmarck presenterar ”Sånger från Rolösa Gård” - Dan Anderssons dikter som tonsatts av Erik Löfmarck. Antalet platser är begränsat på Svalbo Café varför det är säkrast att boka plats via 058792130.

Stadra Teater bjuder in till samtal om begreppet demokrati
Onsdag 8 augusti kl 17.00 bjuder Stadra Teater (utanför Nora) in till samtal om begreppet demokrati med författaren Agneta Pleijel, journalisten Kerstin Brunnberg, biskop Mikael Mogren, landshövding Maria Larsson, lektor Agneta Blom och Stadra Teaters konstnärliga ledare Magnus Wetterholm.

Sommarsalut i Lindesberg för 31:a året

Fredag 24 augusti är det dags igen för Sommarsalut i Lindesberg - ett gratisevenemang för hela familjen i Oscarsparken som arrangeras av Guldsmedshyttans Musikkår för 31:e året i följd. Med start klockan 20.00 kommer musikkåren och Martin Almgren som gästartist att underhålla med populärmusik och allsång.

Nytt musikverk uruppförs i Stripa gruvmiljö
Lördag 25 augusti är det uruppförande på musikstycket Mining i Stripa gruvmiljö. Genom Britta och Harald Erikssons Musikfond har Lindesbergs kommun beställt ett helt nytt musikverk från pianisten och kompositören Mattias Risberg (Nora).

Kulturskolan Garnalia söker teater/dramapedagog och danspedagog
Lindesbergs kommun söker till kulturskolan Garnalia en teater/dramapedagog (som vikarie för Stefan Jansson som tar tjänstledigt för att vikariera som länets amatörteaterkonsulent) och en danspedagog (föräldravikariat för Madeleine Carlsson). Sista ansökningsdatum för båda tjänsterna är 5 augusti 2018.

Konstnär sökes för deltagarbaserat konstnärligt arbete i Lindesbergs kommun
Bortom de blå bergen är ett deltagarbaserat projekt i samarbete med tre kommuner – Lindesberg, Kumla och Degerfors. Nu söker Konstfrämjandet Bergslagen en konstnär med erfarenhet av pedagogik för arbete med utgångspunkt i Gränseskogen i Lindesbergs kommun. Ansök senast 8 augusti 2018.

lindekultur.se fortsätter öka som nyhetskanal för kulturlivet i Lindesberg

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) fortsätter att öka som den ledande nyhets- och informationskanalen för kulturlivet i Lindesbergs kommun. Antalet sidvisningar under första halvåret 2018 var 88.199 - en ökning med 8.217 (10%) sidvisningar jämfört med samma period 2017. Med 88.199 sidvisningar hade lindekultur.se i genomsnitt 487 sidvisningar per dag under första halvåret 2018.

Nyhetskanalen lindekultur.se - ett exempel på lokala medier i nya former
När orter och intressen hamnar i ”medieskugga” eller ”vita fläckar på nyhetskartan” ökar behovet av och möjligheterna för lokala medier i nya former. Som en växande nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun är webbplatsen lindekultur.se ett exempel på denna trend på en mediemarknad i snabb och omvälvande förändring.

Vad händer i höst? Detta kommer lindekultur.se att följa:

Höstens kulturevenemang i Lindesberg: Ta del av höstens kulturutbud i vår evenemangskalender >> Och saknar du något evenemang - skicka underlag till info@lindekultur.se.

Inför valet: Lindesbergs Kulturparti (odf = om det fanns) har tagit fram ett eget valmanifest inför kommunvalet som publiceras söndag 5 augusti - fem veckor före valet 9 september. Syftet är att erbjuda de befintliga partierna möjligheten att svara på hur de ställer sig till ett antal konkreta frågor.

Lindesbergs kommuns kulturpolitiska program: Målet är att programmet - som håller på att tas fram av en arbetsgrupp som leds av Daniel Andersson (S) - ska antas av kommunfullmäktige senast i december 2018.

Biografverksamheten i Lindesberg: Kommunen utreder hur Folkets Hus Bio i Lindesberg kan utvecklas och var i kommunens organisation den bör ligga - alltså vem som ska sköta den. Kristina Öster (kulturchef i Lindesbergs kommun) och Åsa Carlsson-Jönsson (VD i Upplev Linde AB) har fått uppdraget att ta fram ett förslag.

Plan för offentlig konst i Lindesbergs kommun: Tillväxtutskottet har sagt ja till förslaget som innebär att utskottet nu föreslår kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige att anta ”Plan för gestaltning av det offentliga rummet i Lindesbergs kommun 2018–2021”.

Estetisk ljussättning:
Byggnader och andra lämpliga objekt i Lindesberg kommer att få estetisk ljussättning, enligt beslut i kommunfullmäktige. En arbetsgrupp ska inrättas med uppgift att identifiera lämpliga objekt och lämna förslag till belysning.

”Meröppna” bibliotek: Lindesbergs kommun får 800.000 kronor i stöd från Kulturrådet för att öka tillgängligheten på biblioteken genom en satsning på så kallade ”meröppna bibliotek” - det vill säga bibliotek som håller öppet utan personal.

Kulturskolan ger fler tillgång till kultur: Kulturskolan Garnalia får 400.000 kronor i bidrag från Kulturrådet för att ge fler tillgång till kultur - dels funktionsnedsatta barn i skolåldern, dels genom en världsmusikensemble. Utöver dessa två verksamheter planerar Kulturskolan också en kulturverksamhet på kommunens fritidsgårdar.

Något annat vi bör följa och bevaka? Tipsa redaktionen via epost till info@lindekultur.se >>

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

Evenemang:

• 03-05 Aug: Hyttans Hemligheter - teatervandring i Löa hytta: Tiotal föreställningar per dag kl 11.00.15.00 till 5 augusti.
  • 03 Aug 10:00: Hembygdsresan: Nora besöker Lindesberg
  • 04 Aug 10:00: Hembygdsresan: Lindesberg besöker Nora
  • 05 Aug 13:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum
  • 05 Aug 13:30: Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening: Hembygdsgårdarnas dag Hembygdsgården i Fellingsbro
  • 05 Aug 15:00: Siggebohyttan: Konsert med finska landskapskören
  • 05 Aug 16:00: Linde bergslags församling: Friluftsgudstjänsten i Bäckegruvan tioårsjubilerar: Gammelbo
  • 05 Aug 19:00: Svalbo Keramik & Café: Musikkväll
  • 07 Aug 19:00: Linde bergslags församling: Sommarkonsert i Lindesbergs kyrka
  • 12 Aug 13:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum
  • 14 Aug 19:00: Linde bergslags församling: Sommarkonsert i Vedevågs kyrka
  • 21 Aug 20:00: Höst på Hillstreet: Kullgatan, Lindesberg
  • 24 Aug 20:00: Guldsmedshyttans Musikkår: Sommarsalut 2018: Oscarsparken, Lindesberg
  • 25 Aug 18:00: Nytt musikverk uruppförs i Stripa gruvmiljö
  • 30 Aug 12:00: Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening: Öppet hus: Lantbruksmuseet vid Olofsborg
  • 30 Aug 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Jordgubbslandet: Folkets Hus Bio, Lindesberg

För fler evenemang i Lindesbergs kommunse upplevlindesberg.se >>

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se