Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 40)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 40)

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

Nu gäller enprocentsregeln i Lindesbergs kommun

Bilden: Konstnären Johan Paalzows konstnärliga utsmyckning vid Björkhagaskolan i Lindesberg.

Kommunfullmäktige har nu antagit ”Plan för gestaltning av det offentliga rummet i Lindesbergs kommun 2019–2022”. Det innebär att enprocentsregeln gäller i Lindesbergs kommun inklusive de kommunala bolagen - dock med maxbeloppet 1.000.000 kronor.

Tillväxtutskottet: Brunnskaret blir kvar i Flugparken

Tillväxtutskottet har nu beslutat att påbörja ombyggnationen av Flugparken i Lindesberg enligt byggritningen från det vinnande förslaget i arkitekttävlingen (bilden).

”Just nu pågår diskussion med arkitekten om var Modin-Hülphers konstverk Brunnskaret kan stå i Flugparken. Så exakt var den ska stå kan jag inte svara på utan bara att den kommer att finna sin plats någonstans i parken”, meddelar kommunstyrelsens ordförande Irja Gustavsson (S) efter beslutet i Tillväxtutskottet.

Beslutat att påbörja ombyggnationen av Flugparken i Lindesberg enligt det vinnande förslaget i arkitekttävlingen innebär att ”verksamhetsutövarens önskemål om att utöka sin verksamhet i Flugparken hanteras enligt de förutsättningar som det vinnande förslaget redovisar”.

Aida inleder Opera på bio-säsongen i Lindesberg

Lördag 6 oktober inleds Opera på bio-säsongen på Folkets Hus Bio i Lindesberg med AIDA i direktsändning från Metropolitian Opera i New York.

Höstens författarkvällar i Svalbo
Söndag 7 oktober släpps biljetterna till höstens författarkvällar ”I stearinljusets sken” i Svalbo med Madeleine Hessérus (söndag 21 oktober) och Lena Andersson (4 november).

Ny diktbok av Eva B Magnusson
Lagom till höstmörkret har poeten Eva B Magnusson i Lindesberg gett ut diktboken "Här slutar allmän tid" som är hennes tionde bok. Boken finns att köpa på Blombergska Bokhandeln i Lindesberg.

Lindesbergs Filmstudio fortsätter höstterminen med ”Faces Places”
Tisdag 9 oktober kl 19:00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio höstterminen i Folkets Hus Bio med den franska filmen ”Faces Places” från 2017 - ”en varm dokumentär om två konstnärer och ett Frankrike vi sällan ser” som belönades med Golden Eye Documentary Prize i Cannes.

Skördefest i Öskebohyttan kring Werner Aspenström
Lördag 13 oktober kl 18:00 bjuder Öskebohyttans kultur- och missionsförening in till Skördefest med samtal och musik kring poeten Werner Aspenström med rubriken ”Leoparder, sardiner och stim av aningar”.

NA efterlyser förslag på Örebro läns kulturpristagare 2018
Förra året fick Biblioteksupproret i Ramsberg och Örebro länsteater NA:s kulturpris. Vem eller vilka tycker du ska bli Örebro läns kulturpristagare 2018? Det frågar NA (Nerikes Allehanda) som efterlyser nomineringar med motiveringar senast 14 oktober.

Dialogmöte i Lindesberg inför regional kulturplan 2020-2023
Som ett led i att ta fram en ny regional kulturplan för perioden 2020-2023 genomförs dialogmöten med berörda aktörer hösten 2018. Måndag 15 oktober kl 17:30-19:30 hålls ett sådant på Lindesbergs stadsbibliotek för alla som vill bidra till att utveckla kulturen i Örebro län.

Stefan Einhorn gästar LivingRoom i Lindesberg
Onsdag 24 oktober är det dags för en ny föreläsning i LivingRoom i Lindesberg då professor Stefan Einhorn talar utifrån sin bok ”Konsten att göra skillnad”. LivingRoom är en serie av föreläsningar i Linde bergslags församling som erbjuder intressanta föreläsningar om aktuella, men framför allt viktiga ämnen.

Yankee Theater bjuder in till möte om biografen i Frövi

Söndag 28 oktober kl 13:00 bjuder Yankee Theater till möte för allmänheten om biografens framtid i Frövi för att diskutera "hur vi som en del av Frövi-samhället kan arbeta för att undvika att biografen återigen stängs ner".

Stripa Gruvmiljö bjuder in till spökvandring
Lördag 3 november kl 16:30–21:00 bjuder Stripa Gruvmiljö in till en ”oförglömlig spökvandring genom mörka bandgångar och över djupa schakt”.

Bergslagens Slöjdare ordnar slöjdmässa i Lindesberg
Lördag 3 november kl 10-16 håller Bergslagens Slöjdare sin årliga slöjdmässa i Lindesberg med försäljning av hantverk. Slöjdmässan hålls i Lindesberg Arena.

Kammarmusikföreningen: Program för hösten 2018
Ljusnarsbergs kammarmusikförening – hela Bergslagens musikförening med Thomas Lundkvist som ordförande - presenterar tre konserter i höst: Söndag 28 oktober: Flamenco, improvisation och infall; Onsdag 14 november: Prästfalls-Kalle - en folkmusikalisk berättelse om spelmannen Karl Gustav Karlsson; Lördag 8 december: Duon Helena och Sandra underhåller med spel på kantele.

Frövifors Pappersbruksmuseum bjuder in utställare till Vinterspår

Vill du vara med och ställa ut på Frövifors Pappersbruksmuseum under nästa års Vinterspår? ”Vi erbjuder en spännande inramning på evenemanget i museets ’ruffa’ men ombonade industrilokaler. Scenen i museets café eller vid läktaren nere i maskinhallen finns att tillgå för dig som utövar någon from av scenkonst”.

Dags att anmäla sig till Vinterspår 2019
Vill du/ni vara med på Vinterspår 2-3 februari 2019? Då är det dags att anmäla sig via lindesberg.se/vinterspar senast 24 oktober. Nytt för i år är att utställare/deltagare har en anmälan och de som ansvarar för en lokal har en annan anmälan.

Snart dags för julmarknader

Perssons Magasin bjuder in intresserade att hyra bord på sin julmarknad helgerna 24-25 november och 1-2 december. Kostar 100 kr per helg.

Julskyltning i Lindesberg: Linde City anordnar i samarbete med Lasse Maja Bar & Kök julmarknad i samband med traditionsenlig julskyltning i Lindesberg söndag 2 december kl 11-17. Det finns plats för fler utställare, både inomhus och utomhus. Även föreningar som vill sälja lotter, bakverk eller liknande är välkomna att medverka. Kontakta Erika på Lizas Parfym för mer info: dotbeauty@outlook.com

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

Evenemang de kommande tre veckorna:

• 06 Okt 09:00: STF Bergslagen: Svamputflykt: Svampskogen
  • 06 Okt 11:00: Lindesbergs Stadsbibliotek: Barnlördag på bibblan
  • 06 Okt 19:00: Opera på bio: Aida: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 07 Okt 14:00: Lindesbergs Konstförening: Croquis: Örebro
  • 07 Okt 14:00: Föreläsning på skogscaféet i Hammarbacken
  • 08 Okt 12:30: Lindesbergs Stadsbibliotek: Konst på lunchen: Lindesbergs Stadsbibliotek: Galleri Konstrummet
  • 09 Okt 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Faces, places: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 11 Okt 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Månadsmöte: Klubblokalen
  • 13 Okt 11:00: Lindesbergs stadsbibliotek: Dockteater för barn
  • 13 Okt 18:00: Öskebohyttans kultur- och missionsförening: Skördefest: Öskebohyttans Missionshus
  • 13 Okt 18:00: Stor körfest med allsång när Lindesberg och Nora jubilerar: Lindeskolans aula, Lindesberg
  • 13 Okt 20:00: Frövi Comedy Night: Yankee Theater, Frövi
  • 14 Okt 17:00: Världens Barn: Konsert i Nora kyrka
  • 15 Okt 17:30: Dialogmöte inför ny regional kulturplan: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 16 Okt 19:00: Linde Bergslags Släktforskarförening: Föreläsning
  • 20 Okt 11:00: Lindesbergs Stadsbibliotek: Barnlördag på bibblan
  • 20 Okt 19:00: Opera på bio: Simson och Delila: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 21 Okt 14:00: Höststämning på skogscaféet i Hammarbacken
  • 21 Okt 19:00: Svalbo Keramik & Café: Författarkväll
  • 22 Okt 10:00: Örebro län läser: Minimusikal: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 24 Okt 19:00: Svenska kyrkan: LivingRoom: Församlingshemmet, Lindesberg
  • 25 Okt 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte: Klubblokalen
  • 25 Okt 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Paterson: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 27 Okt 11:00: Lindesbergs Stadsbibliotek: Barnlördag på bibblan
  • 27 Okt: Lindesbergs Konstförening: Studiebesök: Stentryckeriet i Vikmanshyttan
  • 28 Okt 13:00: Yankee Theater: Möte om biografen i Frövi
  • 28 Okt 15:00: Kammarmusikföreningen: Konsert: Tingshuset, Kopparberg

För fler evenemang i Lindesbergs kommun - se upplevlindesberg.se >>

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se