Två nya defibrillatorer som gåva till Kungsmässan

Två nya defibrillatorer som gåva till Kungsmässan

Efter att ha sett ett tv-program på TV4 om Hjärt- och Lungfonden och om hur de skulle skänka 100st defibrillatorer till hela Sverige så bestämde Ragna sig för att hon ville bidra till detta på något sätt. Men det var viktigt att få vara med och bestämma om var de skulle hamna. Hon kontaktade då Holger Gunnarsson, ägare till ICA Kvantum på Kungsmässan, och berättade om att hon ville skänka två stycken defibrillatorer till Kungsmässan.

- Jag trodde först inte att det var sant när jag hörde det men sedan förstod jag att det var en genuint godhjärtad människa som fanns på andra sidan luren och blev då otroligt glad, säger Holger. Hon ville inte bara skänka en utan två stycken!

Ragna berättar att hon själv varit drabbad av hjärtinfarkt och tycker att det är väldigt viktigt att just den här typen av hjälp finns att få direkt på plats om något skulle inträffa. Hon handlar alltid på ICA Kvantum på Kungsmässan och som hon säger: - Jag skulle aldrig komma på tanken att handla någon annans stans än här. Och det är givetvis vi otroligt glada för!

Ragna bor sedan ett par år tillbaka på Beckmans Gård men berättar att hon har bott i Kungsbacka sedan 1968 och då mestadels ute vid Onsala. När hon var ung jobbade hon inne i Göteborg på Konsum Väst, som det hette på den tiden, men arbetade även extra på Hotell Halland där hennes syster var kokerska. - Det fanns en klubb för ungdomar där då och jag satt i entrén och tog emot biljetter. Då var det fullt hus där på helgerna och det var alltid dit vi gick för att dansa på lördagarna, minns hon tillbaka.

Ett stort intresse har alltid varit att resa och när jag frågar om bästa resminnet så är det framför allt en resa till Amerika i mitten av 80-talet som hon minns lite extra mycket. - Vi reste kust-till-kust med Swanson's. Allt var helt perfekt! Servicen, maten och alla upplevelser - inte minst filminspelningen i Hollywood. Idag njuter hon mycket av promenader och av att bjuda hem gäster på middag för matlagning har alltid intresserat henne mycket. Självklart ger även de 3 barnbarnen mycket glädje.

Fakta: Kungsmässan var det första köpcentret i Sverige med en defibrillator. I samarbete med ambulanssjukvården i Kungsbacka övar väktare och Centrumledning regelbundet på hjärt-lungräddning, användning av hjärtstartare och repeterar rutinerna för hur de skall gå tillväga vid ett hjärtstopp. Mer information Svenska HLR-rådet