Per Jonasson, vd på Svenska Kyl & Värmepumpföreningen

Eskalerande bekymmer

Jag har tidigare informerat om den mycket oroande utvecklingen av illegal handel med köldmedier vi sett i Europa. Tyvärr har dåligt blivit sämre där vi nu har ett eskalerande bekymmer inom hela EU.

Från att i stort sett varit helt obefintligt för bara några år sedan pratades det under 2018 om nivåer av illegal införsel upp mot 25% av den totala köldmediekvoten. Nu befaras att denna nivån ökat ytterligare.

Otaliga är vittnesmålen om köldmedium som enkelt går att köpa på nätet, engångscylindrar som ”ligger och skräpar” överallt och prisnivåer på framförallt R404A och R134a långt under vad som borde vara möjligt.

Vid den europeiska branschorganisationen för kyl- och värmepumpentreprenörer, AREAs möte nyligen stod givetvis frågan högt på agendan. Bilden som tecknades var allt annat än positiv. Samtliga deltagare intygade att läget kontinuerligt förvärrats. Spridningen från EUs ”randstater” Grekland, Polen och Rumänien till övriga medlemsstater går fortare och fortare, och räckvidden ut i EU blir allt längre. I Grekland är numera i princip allt köldmedium som hanteras illegalt infört i landet. Men även representanterna från Spanien och Danmark var mycket bekymrade. I Spaniens fall är det via Marocko som köldmediet importeras, för Danmarks del Färöarna. En extra pådrivare för dessa två länder är även den skatt som finns på HFC-köldmedium. En skatt som i stort sett gör lagligt köldmedium dubbelt så dyrt för konsumenten jämfört med grannländerna.

Att det fanns risk att illegal handel skulle uppstå var ganska självklart när det blev klart hur F-gasförordningens nedfasning av HFC-köldmedier skulle ske. När sedan priserna på framförallt R404A steg med närmare 1000% under 2017 skapades ytterligare incitament för de som föredrar att tjäna pengar på ohederlighet i stället för det motsatta. Och lägg därtill, ”som grädde på moset” en lagstiftning med straffskala anpassad för småbrott och ett dysfunktionellt kontrollsystem där tullmyndigheterna inte får tillgång till nödvändig information för att ens ha en minimal chans att utöva vettig kontroll. Men, att det skulle gå så fort att nå de 25% var det nog få som anade. Och det samma gäller den stora spridningen inom EU.

Vilka är det då som hanterar och köper detta köldmedium?

Ja, tyvärr är nog många av våra europeiska branschkollegor inblandade. För det kan ju inte vara okänt för en kyl- och värmepumpentreprenör i länderna närmast EUs yttre gräns att köldmediet är illegalt. Framförallt om det har ett pris långt under det som grossister och andra seriösa aktörer håller.

Men, för oss längre bort – mer i periferin tror jag ändå att många handlar med gott uppsåt. Visst, priserna är lägre än normalt, men inte så mycket lägre. Här handlar det mer om okunskap, för i grunden tror jag gott om människan – i alla fall de flesta av oss.

Så, vad kan vi göra för att hindra den här ”farsoten” att spridas ytterligare?

Som jag ser det behöver flera saker göras samtidigt – och skyndsamt. Först och främst gäller det att informera alla de som handlar i god tro om vad som gäller med engångscylindrar, fulimporterat köldmedium och vilken miljöpåverkan det har. De som vill göra rätt ska också känna sig trygga i att så blir fallet. Här är branschens aktörer såsom vår organisation viktig. Genom våra kanaler kan nå allt från importör via installatör till ägare och se till att de är upplysta.

Sedan behöver tydligt pekas ut vilken myndighet som är ansvarig för kontroll och ”lagföring”. Inte så att denna myndighet behöver hantera alla frågor kring den illegala importen själv, men det får inte råda oklarhet eller förvirring vart man ska vända sig om man får kännedom om fusket. ”A one stop shop” så att säga.

Och slutligen behöver tullmyndigheten ges vettiga och funktionella verktyg att kunna utföra ett bra arbete.

Än så länge är den illegala importen till Sverige i sin linda, men det kommer den inte vara länge. Så, låt oss se till att det sätts stopp för det här innan det är för sent!!

Per Jonasson, VD