Per Jonasson, vd på Svenska Kyl & Värmepumpföreningen

”We want you to join us!” – rekryteringskampanj 2.0

För 1,5 år sedan bestämde vi i föreningen att det var dags för ett nytt, annorlunda och ”modernt” angreppssätt att få ungdomar och unga vuxna intresserade av vår bransch. Visst, vi hade gjort mycket innan. Massor skulle jag vilja säga, men inget hade ju bevisligen gett tillräckligt bra resultat.

Glödhet bransch och skriande behov av folk. Detta samtidigt som ansökningarna till gymnasium och yrkeshögskola var pinsamt låga. Att sedan antalet Yh-utbildningar redan var få till antalet gjorde ju inte saken bättre. Gör om och gör rätt var den slogan vi tog till oss.

Så, vad gjorde vi?

Jo, vi bestämde oss för att kommunicera med ungdomar på ungdomars vis, dvs via digitala medier såsom Instagram och Snapchat. Föräldrarna fångade vi upp via Facebook, och ja, det fungerar.

Med riktade kampanjer timade till geografi och ansökningsperioder informerade vi om vår branschs unicitet, miljö- och samhällsnytta samt hur ”säkert” det var att få jobb bara man såg till att skaffa sig en utbildning. Bearbetningen mot Yrkeshögskolan fortsatte såklart parallellt i oförminskad styrka.

Utfallet av vår aktivitet var precis så bra som vi hoppats på – ja faktiskt ännu bättre. Antalet sökande till Yh-utbildningarna var ”högre än på många år” och även gymnasieskolorna kunde se ett tydligt ökat intresse för kyl- och värmepumputgången från gymnasieprogrammet. Till skillnad mot tidigare år behövde ingen Yh-utbildare ställa in sin utbildning, utan samtliga kunde starta.

Inspirerade av förra årets – ja, jag måste skriva det – succé, har vi precis avslutat årets kampanj mot ungdomar som ska söka till gymnasiet. Den här gången ännu bättre, med mycket nytt material i form av filmer, foton, intervjuer och information. Föreningens Cecilia Branting och Henrik Brengesjö har tillsammans med vår partner Roxx gjort ett – om jag i all ödmjukhet får uttrycka det – jättebra jobb! Se själva på https://skvp.se/kyl.

Nu har vi samtidigt den otroligt positiva situationen att Yh-myndigheten äntligen lyssnat på vårt tjat från SKVP och insett vår bransch ”viktighet”. Därför har vi till höstens start hela åtta (8) utbildningar inom vårt teknikområde – all time high – till vilka ”vår framtid” nu kan söka sig. Var utbildningarna finns hittar ni såklart på vår hemsida. Men, att utbildningar beviljats hjälper ju inte om inga söker sig dit.

Så, för att vi ska lyckas ta den här branschen till nästa nivå - 2.0 gäller det att vi alla hjälps åt. Och sättet ni kan hjälpa vår bransch, föreningen och er själva är helt enkelt att sprida den information som vi nu tagit fram och som kommer synas i alla medier där vi ska finnas. Det är inte svårt, tar ett minimum av tid – men GÖR SKILLNAD.

För allt vi alla vill är ju att få mer intresserade, duktiga, ambitiösa och trevliga medarbetare till vår ”miljöhjältebransch”. För det är ju inte svårare än som vår otroligt härligt sympatiske kollega Bassam Jawad, servicechef på Gunnar Karlsen, uttrycker det i rekryteringsfilmens avslut.

”We want you to join us!”

”Couldn’t have said it better myself!”

Hjälp-till-självhjälp hälsningar,

Per Jonasson, VD