KV-företagen återupptar Myndighetsdagen

Den 23 april arrangerar KV-företagen åter igen en så kallad Myndighetsdag. Längre tillbaka arrangerades årligen en sådan, där aktuella frågor diskuterades och information utbyttes i syfte att underlätta myndigheternas beslutsfattande rörande branschens frågor. Av olika anledningar upphörde arrangemanget, då behovet av en Myndighetsdag under en period var begränsat. Kontakten med vissa myndigheter har fortsatt varit god, medan andra kontakter har försvagats. Brist på god dialog mellan bransch och myndighet har resulterat i beslut som komplicerat företagens dagliga verksamhet utan att vara optimal för myndigheterna.

I och med genomförandet en ny Myndighetsdag ska kontakten mellan bransch och myndigheter förbättras och dialogen fördjupas. Syftet är att skapa ett återkommande forum för KV-företagen och berörda myndigheter. Detta för att diskutera nya händelser och behov i branschen samt att underlätta det dagliga arbetet för alla inblandade parter. Några av de inbjudna myndigheterna kommer att vara Naturvårdsverket och Miljö- och Hälsoskyddskontoren i Mälardalsregionen.