Inom värmepumpbranschen har vi länge slagits för mångfald inom energiområdet.

Energimålen nås med mångfald – inte enfald

Fjärrvärmebranschen genom Fortum Värme hävdar i en artikel i Dagens Samhälle 29 augusti att de missgynnas i relation till värmepumpar. Sanningen är att det snarare varit tvärtom fram till idag, det menar Per Jonasson, vd på Svenska Kyl & Värmepumpföreningen i sitt svar på dagenssamhalle.se den 6 september.

Inom värmepumpbranschen har vi länge slagits för mångfald inom energiområdet. Det ska finnas valfrihet gällande tekniska lösningar som kan användas för uppvärmning och kylning av både lokaler och bostäder.

Finns det olika lösningar att välja mellan kan energi- och klimatnyttan optimeras i den aktuella fastigheten. I vissa fall kan lokalt biobränsle vara den bästa lösningen, i andra fall solenergi. Eller kombinationer av dessa ihop med värmepump och energilagring. Olika lösningar är en nyckel när det gäller att minska CO2-utsläppen i framtiden.

Konkurrens på energiområdet bidrar också till en teknisk utveckling som gynnar alla. Det är därför farligt om vi bygger fast oss i stora system som kan bli föråldrade. Visst, fjärrvärme kan i vissa fall vara den bästa metoden. Men fjärrvärme är inte den bästa lösningen överallt och jämt.

Det pågår idag ett antal utredningar som tittar på hur fastigheter ska minska sin energianvändning i framtiden. I artikeln påstås att allt som föreslås är till skada för fjärrvärmebranschen. Detta stämmer inte. Antingen är Erik Drotzauer dåligt påläst eller så har han avsiktligt valt ut bara de avsnitt som inte helt sjunger fjärrvärmens lov. Fakta är att det i rapport efter rapport konstateras att Sverige och Norden kommer att ha ett elöverskott i framtiden, helt oavsett kärnkraftens vara eller icke vara. Skälet är den utbyggnad av vindkraft och solenergi som pågår för fullt och den allt bättre tekniken.

Tittar vi då på hur ett nytt bostadsområde ska energiförsörjas i framtiden frågar man sig om det är vettigt att gräva ner tjocka rör i marken, när man istället enkelt kan dra fram elledningar i luften eller marken och lokalt ansluta effektiva värmepumpar anpassade till varje bostads behov. Eller varför inte själv producera elen via solceller, för att sedan använda den i en värmepump och få 3-5 gånger effektutväxling. Plötsligt har man inte bara ett nollenergihus utan till och med ett plusenergihus - alltså ett hus som levererar mer energi än det förbrukar!

Fjärrvärmebranschen står i dagsläget inför stora problem. Hela deras affärsmodell med kollektivanslutning ifrågasätts på allt fler platser. En teknik där man kokar vatten till hundragradig temperatur för att sedan via långa distributionsrör med stora förluster värma bostäder med 30-gradigt vatten är långt ifrån optimal. Till det kan läggas miljöaspekten när stora mängder importerade sopor förbränns i fjärrvärmeverken istället för att sorteras.

Värme i form av kokat vatten kommer att efterfrågas i allt mindre utsträckning tack vare mer energieffektiva hus. Det finns exempel på företag som nu börjar inse detta och öppnar upp sina fjärrvärmenät för andra aktörer och lösningar. Men det stora flertalet fjärrvärmebolag försvarar allt jämt med näbbar och klor en energiteknik där ”bäst före-datum” närmar sig med stormsteg. Detta till priset av sämre miljö och bostadsägare som inte tillåts utnyttja den bästa tekniken som finns inom energiområdet.

Per Jonasson, vd Svenska Kyl &Värmepumpföreningen