Bokrelease: Tio år med Lakritsfestivalen

I tio år har lakritsälskare från när och fjärran vallfärdat till Lakritsfestivalen i Stockholm – och de senaste åren även till Helsingfors. Men hur började det egentligen? Hur kommer någon på att starta en festival om lakrits? Den 9 april släpps boken Tio år med Lakritsfestivalen av festivalarrangören Tuija Räsänen.

Entreprenören Tuija Räsänen, festivalens initiativtagare och arrangör, berättar i boken Tio år med Lakritsfestivalen om hur hon upptäckte den fantastiskt mångsidiga lakritsen och hur hon kom på idén att arrangera Lakritsfestivalen som årligen lockar över 10 000 besökare i Stockholm. Hon delar också med sig av sina gedigna kunskaper om allt som rör lakrits och berättar dessutom om sitt liv som företagare. Boken släpps måndagen den 9 april.

”Varje år håller jag lakritsprovningar för nästan tusen personer och jag brukar alltid berätta lite om Lakritsfestivalens historia samt om mina lakritsresor. Deltagarna blir ofta extra fascinerade under denna del av provningen och vill veta mer, därför väcktes tanken på att skriva en bok”, berättar Tuija Räsänen. ”Lakrits berör och väcker känslor, jag brukar säga att ”choklad är som klassisk musik och lakrits är rock’n roll.”

Den tionde lakritsfestivalen äger rum den 14-15 april 2018 på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm. Firandet fortsätter sedan under året och avslutas med en lakritskryssning med Viking Cinderella 18-19 oktober.

Fakta om boken
TIO ÅR MED LAKRITSFESTIVALEN
Entreprenören Tuija Räsänens personliga berättelse om sitt liv med lakrits

ISBN 978-91-693-6591-3
Utkommer 9 april 2018
126 sidor

Recensionsexemplar
För att få boken inför exempelvis en artikel mejla till info@lakritsfestivalen.se

Förbeställningar av boken
Boken finns redan nu ute till försäljning med festivalpris www.chokladolakrits.se/lakritsfestivalprodukter

Bokrelease och pressvisning
Måndagen den 9 april kl. 16-18. Gäller även för aktiva bloggare.
Välkommen att anmäl dig här: https://simplesignup.se/event/130364

Pressackreditering Lakritsfestivalen 14-15 april 2018
Gäller även för aktiva bloggare: https://simplesignup.se/event/127445

• bokrelease
  • tio år med lakritsfestivalen
  • bok
  • pressvisning
  • pressackreditering

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits. I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och 2017 kom 11 000 besökare till Annexet vid Ericsson Globe. Finlands fjärde Lakritsi- ja Salmiakkifestivaalit arrangerades 2017 i Helsingfors och lockade över 9 000 besökare. Arrangör för båda festivalen är lakritsexperten Tuija Räsänen.

2018 firar Lakritsfestivalen i Stockholm sin tionde festival med bokrelease av boken Tio år med Lakritsfestivalen 9 april, festival 14-15 april och lakritskryssning 18-19 oktober.