Var noggrann med företagsobligationer

LISA SELIGSON från Lancelot Asset Managements förklarar i SvDs bilaga A Perfect Guide varför företagsobligationer anses intressanta just nu.

LÅG AVKASTNING PÅ STATSOBLIGATIONER, VOLATIL BÖRS OCH SVÅRÖVERSKÅDLIG VÄRLDSEKONOMI FÅR INVESTERARE ATT SÖKA NYA TILLGÅNGSSLAG.

Företagsobligationer har seglat upp som en glödhet investering. Under året tycker jag att det har varit ett bra alternativ till aktier men nu börjar kupongräntorna på bra obligationer att minska. I ett läge då lamslagna banker inte vågar låna ut pengar till företag och dessutom måste minska sin utlåning för att öka sin soliditet, vänder sig företagen direkt till marknaden för att låna. Och de har fått betala bra ränta! Under året har du hittat intressanta företagsobligationer som gett mer än 10% i kupong per år.

Men när det gäller företagsobligationer gäller det, precis som med allt annat, att bara investera i det du förstår. Att investera i en företagsobligation är som att investera i en aktie. Du måste analysera bolaget grundligt – vad tror du om framtiden? Hur tror du att företaget kommer att använda pengarna? Vad tror du om företagets utveckling?

Företagsobligationers dagliga värdering varierar med marknadsräntan men volatiliteten är mycket lägre än för aktier. Den som behåller obligationen till förfall får tillbaka det investerade beloppet samt en förutbestämt ränta varje år (förutsatt att inte bolaget går i konkurs). Om du äger enstaka obligationer tycker jag således att du skall behålla dessa till förfall. Men skulle du vilja sälja kan det bli både svårt och dyrt. Den svenska företagsobligationsmarknaden består endast av en inofficiell börs som är relativ illikvid. Marknaden kan därför vara svår att komma åt som privatperson. Posterna är dessutom ofta stora – vanligtvis från 500 000 kronor och uppåt. För de flesta privatpersoner återstår därför företagsobligationsfonder. Alla dessa är jag inte förtjusta i eftersom de, förutom att de är dyra, kan inneha andra värdepapper än namnet gör gällande. Det kan vara allt från skräpobligationer med för hög risk eller statsobligationer med för låg risk. Dessutom har vissa förvaltare för snäva mandat för att kunna köpa de företagsobligationer som jag tycker är bra. En fond innehåller också en massa olika obligationer som alla förfaller vid olika tidpunkter. Det innebär att alla obligationer inte kommer att ha förfallit när du vill sälja och de kan då ha gått ner eller upp i pris.

Min slutsats är således att granska den fond du är intresserad av noga. Se till att den bara innehåller företagsobligationer, undersök vilka obligationer fonden får investera i och vilka bolag fonden är investerad i. Låt dig inte luras av löften om riktigt hög avkastning och låg risk. Om avkastningen låter för bra för att vara sann, är den oftast också just det.

• Finans

• lisa seligson