Ny baby-Jaguar

Ny baby-Jaguar

Jaguar E-PACE är det senaste tillskottet från Jaguar. En sportig och kompakt SUV, som hämtar sin design från sportbilen Jaguar F-TYPE, och som ska locka till sig nya Jaguar-kunder.

Med över 30 000 bilar sålda under 2017 går det fortsatt starkt för premium-SUV-segmentet Sverige. Volvo är självklart marknadsledande, men andra premiummärken som BMW, Mercedes och Audi har länge funnits i samma segment. Nu får de konkurrens.

Jaguar E-PACE har nämligen landat hos Sveriges sju Jaguars-återförsäljare. Priset börjar på 329 900 kr för en välutrustad 150 hk dieselversion, och det råder inget tvivel om att Jaguar E-PACE är en av de viktigaste bilarna för Jaguar i Sverige.

”SUV-segmentet i Sverige är stort och fortsätter att växa. Vi har haft stor framgång med vår stora Jaguar F-PACE. Men Jaguar E-PACE är inte bara kompakt och sportig, den är också vår nya instegsmodell till Jaguar-märket. Vi är övertygade om att vi kommer att se många nya kunder som aldrig tidigare funderat på en Jaguar, men som nu attraheras av designen och överraskas av priserna”, säger Country Manager Jonas Lindow,Jaguar Land Rover i Sverige

Sportig design

Jaguar E-PACE är Jaguars första kompakta SUV och en del av PACE-familjen, en familj som inkluderar Jaguar F-PACE som vunnit inte mindre än två prestigefyllda priser. F-PACE utsågs till World Car Design of the Year 2017 och World Car of the year 2017. Med i PACE-familjen finns också den kommande 100 % elektriska I-PACE, som har premiär 1 mars under en webblansering, och som senare kommer att kunna beskådas på motormässan i Geneve.

Tillsammans med dessa två bilar finns E-PACE, en bil vars design är tydligt inspirerad av sportbilen F-TYPE. Strålkastarna är direkt hämtade från sportbilen, och bilens linjer och bakparti är tydligt inspirerade av F-TYPE. 21-tumsfälgar och många möjligheter att själv påverka bilens köregenskaper så som gasrespons, fjädring och styrutslag understryker bilens sportiga image. Bakom den tjocka läderklädda ratten infinner sig ren och skär körglädje.

Nya motorer

Det finns fyra olika motoralternativ med E-PACE som alla är baserade på Jaguars modernaste 2.0 liters Ingenium aluminiummotorer i både bensin- och dieselvarianter, alla med fyra cylindrar.

Dieselmotorerna finns i 150, 180 respektive 240 hk. Versionen med 150 hk respektive 180 hk diesel kan fås med manuell växling och för 150 hk finns det möjlighet att välja till fyrhjulsdrift. 180 hk och 240 hk kommer med fyrhjulsdrift som standard.

Bensinversionen erbjuder två olika motorer, 250 hk och 300 hk. Båda med fyrhjulsdrift och automatväxellåda. Den kraftfullaste versionen klarar en topphastighet på 243 km/h och gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder.

Även om E-PACE är knappa 4,4 meter lång är den byggd för att ge massor av plats invändigt. Bagageutrymmet är 577 liter stort och med baksätena nedfällda rymmer den hela 1234 liter, betydligt mer än vad många av konkurrenterna kan erbjuda.

Men det är inte bara bagage som ryms. Framtill har mittkonsolen 8,5 liter utrymme, utformat att sluka två enlitersflaskor, och i dörrsidorna finns det plats till stora muggar. Sammanlagt finns det över 40 liter förvaringsplats i Jaguar E-PACE

Den uppkopplade bilen

På det hela taget känns det bra att vistas i Jaguar E-PACE.Bland annat är det standard med 4G WiFi-anslutbarhet med möjlighet att ansluta upp till åtta enheter. Därtill finns det hela fem USB-uttag. Tre uttag finns vid baksätena. Från förarsätet har man utsikt till Jaguars Touch Pro 10-tums pekskärm och rakt framför ögonen full koll på hastigheten och varvtalet via en 12,3-tums digital display.

Säkerhetsmässigt är Jaguar E-PACE fullmatad med all teknik man kan tänkas behöva. Den har fått fem stjärnor i EuroNCAP, det vill säga högsta betyg, och har sex krockkuddar. Utöver detta har den en lång rad säkerhetssystem som nödbromsassistent med fotgängardetektion. Den har också dödvinkelassistent som varnar för bilar i döda vinkeln och hjälper till att styra bort bilen. Dessutom har E-PACE ett helt nytt krockkudssystem för fotgängare som löser ut en krockkudde så att den täcker den nedre delen av vindrutan vid en kollision med fotgängare.

Listan över utrustning är omfattande också hos den billigaste versionen. Standard är bland annat tvåzons klimatanläggning, LED-belysning fram och bak, regnsensor, 10-tums pekskärm, 17-tums aluminiumfälgar, läderklädd ratt, elektrisk parkeringsbroms, 125 W Jaguar ljudsystem, körfältsassistans, backkamera och mycket mer.

Massor av extrautrustning

Även om bilen är mycket välutrustad, ja till och med från standardversionen, finns det gott om möjligheter att komplettera med annan utrustning. Först och främst kan man välja mellan den ordinarie versionen och R-Dynamic. Skillnaden mellan de två versionerna är att R- Dynamic bland annat har R-Dynamic karosspaket, växlingspaddlar och sportsäten, bara för att nämna några få. Prishoppet upp till R-Dynamic är cirka 50 000 kr.

Bilen finns i tre utrustningsvarianter. Ungefär som med Land Rover/Range Rover är det varianterna S, SE och HSE som gäller.

Som alltid hos JLR lanseras First Edition – en modell som endast säljs under ett år och som är fullspäckad med utrustning. Denna fås som 180 hk diesel eller 250 hk bensin. First Edition finns i tre färger: svart, röd eller vit.

First Edition har bland annat ett stort glastak, 20-tumsfälgar, lädersäten, sätesvärme i framsätena med 18 inställningar, kupébelysning, Head up-display, Activity Key och rörelsestyrd baklucka.

Det är dock inte de här versionerna man förväntar sig att sälja flest av i Sverige

”Vi tror att 180 hk diesel och 250 hk bensin i standardversionen kommer att sälja bäst eftersom de är så välutrustade. 180 hk med fyrhjulsdrift och automatväxellåda kostar 412 900 kr medan bensinversionen med 250 hk kostar 416 900 kr. Prismässigt är det alltså inte särskilt stor skillnad mellan de två versionerna. Vi tror faktiskt att vi kommer att sälja fler bensin än diesel”, säger Jonas Lindow, som upplevde en kraftigt ökad försäljning av bensinbilar i premium SUV-segmentet i slutet av förra året.

Jaguar E-PACE har just haft premiär hos alla svenska Jaguar Land Rover-återförsäljare.

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.

Presskontakt PR & Marketing Manager +46 730317617