​Skrivarstipendium för lärare!

​Skrivarstipendium för lärare!

Nu är det dags att söka Lärarstiftelsens stipendium Lärare skriver. Stipendiet delas ut till lärare för deltagande i sommarkursen Lärare skriver, där lärare enskilt och tillsammans, utvecklar olika texter om lärares erfarenheter av skola, lärande och samhället.

Två skrivarkurser är planerade till sommaren 2017, en på Fridhems folkhögskola i Svalöv och en på Biskops Arnö i Bålsta. Stipendiet täcker kostnaderna för deltagande i kurs, resa, mat och husrum under fem dagar.

Syftet med skrivarkursen är att ge stöd i att skriva olika slags texter med utgångspunkt i erfarenheter från yrkesverksamheten och från skolan. Dagens situation, där lärarna i stort sett är tysta (tystade) samtidigt som en beskrivning av skolan och läraryrket görs av andra, är inte bra för skolans utveckling eller kunskapsutveckling i yrket.

Lärares kunskapskultur är ofta muntlig och i form av så kallad tyst kunskap. För att stärka lärarprofessionen behöver verksamma lärare få större kontroll över beskrivningen av sin verksamhet, så att den utvecklas och blir kollektiv. Det är viktigt att fler lärare med sin unika kunskap, skriver och formulerar sina erfarenheter – från livet i skolan, arbetet med barn och unga med olika bakgrunder och om sina insikter i barns och ungas liv och intressen.

Stipendiet går till att få delta i en skrivarkurs särskilt för lärare, och som syftar till att omvandla erfarenheter till olika former av text (till exempel berättelser, essäer och debattartiklar i tidskrifter och sociala medier). Tillsammans med lärarkollegor och erfaren handledare formuleras och synliggörs dessa erfarenheter.

I din ansökan ska du göra en preliminär formulering/skiss av de erfarenheter eller det område du vill skriva om.

Stipendiet täcker kostnaderna för deltagande i kurs, resa, mat och husrum under fem dagar. Kursen kommer att förläggas till Biskops-Arnö folkhögskola i Bålsta under vecka 26 och till Fridhems folkhögskola i Svalöv under vecka 27. 30 stipendier kan delas ut.

Behöriga att söka är yrkesverksamma lärare med lärarexamen.

Sista ansökningsdag är den 1 februari 2017 och ansökan sker på vår hemsida under fliken Lärare skriver.