Det ska vara en tillfällig bro i år!

Det ska vara en tillfällig bro i år. Tack vare säkra och tekniskt genomtänkta brolösningar medverkar Layher vid två spektakulära projekt i Stockholmsområdet.

Byggboomen fortsätter. I Solna-Sundbyberg uppförs för närvarande ett nytt huvudkontor åt Swedbank, som bryter banktrenden när de flyttar ut från Brunkebergstorg till öppna luftiga lokaler strax utanför innerstan.

Projektet leds av Forsen Projekt på uppdrag av Humlegården Fastigheter, och för att säkra gångvägen för 300 byggnadsarbetare vände sig Forsen till Hyrex för att hitta en säker brokonstruktion.

– Byggarbetsplatsen ligger i direkt anslutning till en högintensiv trafikled och bodetableringen ligger på andra sidan. Utan bron hade vi behövt slussa samtliga anställda över leden vid fem tillfällen om dagen, vilket sannolikt hade inneburit trafikkaos, berättar Peter Kjellgren som är produktionsansvarig på Forsen.

Byggtiden behövde minimeras för att minska tiden då trafikleden var avstängd. Därför byggdes bron i två sektioner på Layhers depå i Upplands Väsby och transporterades med lastbil på E4:an till bygget där sektionerna sammanfogades och lyftes på plats med kran.

– Eftersom bron löper mellan två kommuner krävdes mycket planering i form av bygglovsansökningar, men själva lyftet gick smidigt. Vi hade sett bilder från Örebro där man gjort en liknande lösning, och vi fick hjälp av Hyrex och Layher som tagit fram en kreativ lösning och lett både planering och uppförandet, säger Peter Kjellgren.

Även i Täby handlar det om högfrekvent användning när NCC bygger en ny körtunnel under Stora Marknadsvägen som löper mellan shoppinggallerian Täby Centrum och Roslagsbanan. Kjell Karlsson, projektansvarig på NCC, berättar att utmaningen innebar att säkra överfarten för ett antal tusen resenärer och galleriabesökare varje dag.

– Täby Centrum har högst omsättning i Norden, det är väldigt mycket folk som rör sig här, och vi insåg tidigt att vi behövde en riktig bro på närmare 25 meter. För 20 år sedan hade vi en liknande bro som dock vägde 15 ton, men denna gång fick vi tips om Layher av Ramirent. Denna bro väger endast 6 ton och byggdes på plats sedan vi transporterat hit den i lösa delar. Dessutom har vi säkrat bron i berget på ett sådant sätt att vi hoppas kunna skjuta den i sidled med domkrafter när vi så småningom behöver bygga klart, förklarar Kjell Karlsson.

På grund av det utsatta läget krävdes vissa förstärkningar för att klara särskilda vind- och personlaster, ochStefan Olssonpå MJ Ställningsbyggarna konstaterar att förberedelserna var omfattande.

– Processen inleddes redan i oktober 2011, innan vi kunde bygga den två meter breda bron på plats i april. Inför själva uppförandet beräknade Layher tekniskt vad som behövde anpassas efter kundens krav, och i dag ligger bärkraften på 500 kilo per kvadratmeter. WSP har gjort den detaljerade konstruktionsberäkningen med vindlaster enligt konstens alla regler.

Gladast över den smidiga lösningen är förmodligen centrumets handlare som får behålla sina kunder under arbetet. Riktigt nöjda verkar även de personer vara som ständigt rör sig fram och tillbaka över bron, som klätts in med träskivor för att kundvagnar, rullatorer och barnvagnar smidigt ska rulla där.

• gångbro

Layher AB säljer och marknadsför ställningssystem, väderskydd samt scener och läktare i Sverige. Vi ingår i den familjeägda Layher koncernen som har säljbolag i 32 länder och över 1200 anställda. Produktutveckling och tillverkning sker i egna fabriker i Tyskland. Vårt mål är att ge våra kunder Mer Möjligheter att bygga framgångsrika affärer. Våra produkter används främst inom bygg och anläggning, inom processindustrin samt vid evenemang.