Klappat och klart - övergående bro i Örebro

Upplands Väsby - 7 december 2010

Nu slipper byggnadsarbetarna vid nya Rättscentrum i Örebro korsa den farliga vägen med livet som insats. Skandinaviens första temporära bro byggd med Layher Brosystem är nämligen på plats. Genom detta unika system har byggarna fått en trygg tillfällig övergång under de arton månader bygget beräknas ta.

I centrala Örebro pågår en nybyggnation av Rättscentrum. Ett kombinerat hus för tingsrätt, polismyndighet, åklagarmyndighet och kriminalvård växer fram. Eftersom utrymmet är begränsat kunde arbetsbodarna inte placeras i direkt anslutning till arbetsplatsen. För att nå dem tvingas därför byggarna kila över den hårt trafikerade Östra Nobelgatan flera gånger om dagen.

Effektiv lösning
Problemet löstes på ett effektivt och kostnadsbesparande sätt med hjälp av det nya brosystemet.
- Överallt där en säker tillfällig passage behövs används brosystemet med stor fördel, säger Layhers VD Nikolaj Murikoff. Till exempel har systemet använts för att bygga en VIP-passage vid World Economic Forum i Davos i Schweiz tidigare i år och det kommer även att synas vid skid-VM i Holmenkollen i början av 2011.
Det unika systemet klarar spännvidder på över 30 meter och kan byggas i flera bredder. Leverantören, som har moderbolaget i Tyskland, är välkänd för sina flexibla och lättmonterade ställningar. Den temporära bron är inget undantag.

Lyfts enkelt på plats
Monteringen görs på marken och därefter lyfts bron enkelt på plats med kran eller truck. Alternativt kan den byggas på en stödställning som sedan tas bort.
- När vinterstormen lurar runt hörnet är det skönt att väderskydda bron med väggar och tak, säger Nikolaj Murikoff. Något som märks i branschen är att efterfrågan på sådana väderskydd stadigt ökar och här finns det pengar att tjäna. Forskning visar att byggtiden kan kortas med upp till tjugo procent när entreprenören väljer att täcka in bygget.

Fakta om projektet:

• Spännvidd: 12 fack á 2,07 m = 24,86 m.
  • Bredd: 2,57 m.
  • Vikt: 6,7 ton.
  • Stödtorn: Layher heavy duty-stämp.
  • Monteringstid: hela brodelen monterades av tre man på en dag.
  • Ställningsentreprenör: Thyssen Krupp Xervon.