Nytt statistikvisualisering företag med stora kunder till LEAD i Norrköping

Nytt statistikvisualisering företag med stora kunder till LEAD i Norrköping

Det nya företaget–NComVA (Norrköping Communicative Visual Analytics) utvecklar avancerad dynamisk webbaserad visualisering för att analysera, kommunicera och presentera stora mängder statistikdata och har redan stora internationella och nationella kunder.

Företaget är en spin-off från Norrköpings Visualiseringcenter vid Linköpings universitet och startade som ett forskningsprojekt bl.a. finansierats genom KK-stiftelsens visualiseringsprogram. Sedan utvecklingen började 2007 har man knutit till sig starka samarbetspartners så som den internationella organisationen OECD, Statistiska Central Byrån, Sveriges Kommuner och Landsting och Göteborg Stad. Dessa var alla viktiga intressenter för att få fram den bästa lösningen och nu också föra ut den på marknaden, se länk med exempel nedan. Linköping och Norrköpings kommun använder också företagets första visualiseringstjänst Statistics eXplorer på sina hemsidor.

-          Vårt uppdrag och mål är att hjälpa statistiker analysera, undersöka, bygga kunskap och effektivt kommunicera statistisk information till medborgarna. Medborgare skulle på det sättet kunna få bättre tillgång till statistisk information som kan öka kunskaperna och förståelse för livskvalitet samt vad som kan förbättras regionalt säger Mikael Jern, VD på NComVA

Företaget har nu gått in som medlemmar hos företagsinkubatorn LEAD och kommer att sitta i deras lokaler i Norrköping Science Park.

-          NComVA är ett lysande exempel på den unika kompetens som genereras vid Linköpings universitet i Norrköping.  I bolaget kombineras ett unikt kunnande med en gedigen erfarenhet från såväl forskarvärlden som det kommersiella näringslivet och vi på LEAD ser fram emot att bygga ett spännande företag tillsammans med NComVA säger Christian Berger, VD på LEAD.

Mikael Jern, VD NComVA, Tel 0703- 16 9 0 02

Christian Berger, VD LEAD, Tel 0708-77 04 09

NComVA utvecklar avancerad dynamisk webbaserad visualisering för att analysera, kommunicera och presentera stora mängder statistikdata. Vi samarbetar med bl.a. OECD, World Bank, SCB, SKL samt lokalt också Linköping och Norrköping kommun. www.ncomva.com

Exemple på Statistics eXplorer, se OECDs hemsida: http://stats.oecd.org/OECDregionalstatistics/