Vårstäda din ekonomi - spara mer pengar till semestern.

Vårstäda din ekonomi i tre steg - få extra klirr i semesterkassan

I takt med att vårvärmen ökar tenderar anledningarna att spendera pengar bli allt fler. Samtidigt har många en inplanerad semester framför sig som ofta innebär att sparkontot minskar kraftigt. Ta tillfället i akt och låt våren inspirera dig till en årlig ekonomisk vårstädning. Om du skapar dig en bättre koll på din ekonomi redan nu - kan det innebära mer klirr i semesterkassan.

1. Utvärdera månadens utgifter - stora som små

Första steget är att skapa dig en överblick över din ekonomi. Detta gör du enklast genom att skriva ner alla dina återkommande utgifter i ett budgetdokument. Det är viktigt att skriva ner små som stora kostnader, allt från dagligt inköp av exempelvis tuggummi till månatliga abonnemangskostnader. Glöm inte räkningar som betalas kvartalsvis. Gå sedan igenom utgifterna post för post. Finns det något av dina återkommande inköp som du kan dra ner på? Går det att hitta ett billigare alternativ? Undersök möjlighten att byta ut minst ett återkommande inköp mot ett billigare alternativ.

2. Gör en budget som innefattar sparmål

När du skapat dig en bra överblick över dina utgifter, är det dags att göra en månadsbudget inklusive sparmål. Sparande bör finnas med som en stående post i din budget. Får du något över efter att du har betalt räkningar och sparat undan en summa? Om svaret är ja - är ett tips att spara ytterligare hälften av den kvarvarande summan och låta resten finnas kvar för spontana aktiviteter. Om det finns flexibilitet i en budget ökar det vanligtvis motivationen att följa budgeten. Skriv också tydligt ut i din budget vad du sparar till - exempelvis “sparande till drömsemestern med bästa vännen”.

3. Samla dyra smålån och krediter

Har du koll på räntekostnaderna för dina lån? Har du flera mindre smålån, avbetalningar och krediter som du betalar ränta och avi-avgifter på varje månad kan det bli dyrt i längden. Genom att teckna ett samlingslån - samlar du ihop mindre lån till ett större privatlån och på så vis får du en bättre överblick över räntekostnaderna. Dessutom kan du sänka din månadskostnad - så att du kan spara mer.

Lycka till med ditt sparande!

Om Lendo.