Lesjöfors växlar upp på den växande litauiska marknaden

Lesjöfors har påbörjat stora marknadsföringsinsatser i Baltikum, de snabbast växande ekonomierna i Europa. Möjligheterna att ta marknadsandelar är stora tack vare koncernens lokala närvaro.

Stor intresse från lokala företag

En uppåtgående trend är att europeiska industriföretag etablerar tillverkningsenheter i Lettland, Litauen och Estland med stor andel personalintensiva monteringsjobb. Lesjöfors fabrik i Lettland är verksam sedan 2003 och har framgångsrikt utvecklat verksamheten i nära samarbete med övriga systerföretag i Europa. Lesjöfors i Lettland arbetar också mot den lokala marknaden och har en egen webbplats på lettiska, www.lesjofors.lv. Eftersom företaget tillverkar fjäderkomponenter i Baltikum är det attraktivt för regionens företag att samarbeta på det lokala planet för att undvika höga transportkostnader och få snabba leveranser.

-  Lesjöfors har redan en stark närvaro i Lettland, men vi ser även en stor potential i Litauen. Vi arbetar därför mycket aktivt för att hjälpa litauiska företag med deras fjäderbehov, säger Ingars Jauzems, chef för Lesjöfors Springs LV i Lettland.

Ny webbplats för Litauen

I november 2013 lanserades en miniversion av Lesjöfors webbplats på litauiska www.lesjofors.lt, för att nå rätt målgrupp. Webbplatsen innehåller information om Lesjöforsgruppen och kärnverksamheten. Det är också enkelt för kunder att skicka förfrågningar för sina fjäderbehov. All marknadsföring mot Litauen sker för närvarande från Lesjöfors i Lettland eftersom avstånden är korta och affärsförhållandena är relativt lika.

-  Vi marknadsför även Lesjöfors genom andra webbaktiviteter, närvaro på lokala teknikmässor och självklart genom besök på våra kunders arbetsplatser där vi kan berätta om vår produktionskapacitet och höga tekniska kompetens, säger Ingars Jauzems.

Träffa Lesjöfors i Riga

Den som finns i närområdet har möjlighet att träffa Lesjöfors på industrimässan TECHINDUSTRY som går av stapeln 5-7 december på Kipsala International Exhibition Centre i Riga.