100 miljoner till nya lärarlöner

Ulrika Frändén
pressansvarig

100 miljoner till nya lärarlöner

- Stockholm satsar nu 100 miljoner till nya lärarlöner. Det nya avtalet mellan lärarfacken och Sveriges kommuner och landsting lägger grunden för fortsatt kvalitetsutveckling i skolan. Alliansen i Stockholms stad kommer att aktivt hedra detta avtal och kommer att bli en mycket aktiv part för att tillsammans med lärarna genomföra avtalet och förbättringarna av skolan, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

De extra resurserna kommer att fördelas ut till de olika skolformerna: förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Resurserna fördelas likvärdigt till fristående alternativ.

- Som ansvariga i Sveriges största kommun vill vi nu uppmuntra våra kollegor i andra kommuner att göra som vi. Det är av avgörande betydelse för Sverige att vi höjer läraryrkets attraktionskraft så att fler av våra mest begåvade ungdomar väljer lärarbanan, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).