100 nya förskolor i Stockholm

2:e Vice ordförande kommunstyrelsen

Simon Rothstein Frankander

100 nya förskolor i Stockholm

Folkpartiet vill bygga 100 nya förskolor i Stockholm den kommande mandatperioden för att möta den fortsatta babyboomen.

- Vi vill införa ett ”barntal” i nya bostadsområden där det för varje lägenhet ska planeras in en viss andel förskoleplatser. I dag finns t ex ett ”parkeringstal” som reglerar hur många p-platser som ska anläggas per nybyggd lägenhet.  Kan man planera för bilar, kan man planera för barn, säger Ann-Katrin Åslund (FP).

- I förslaget ingår även att öronmärka förskolelokaler i nya bostadsområden i detaljplanen, för att förhindra framtida omvandling till bostäder eller näringsverksamhet. Dessutom vill Folkpartiet genomföra en lässatsning i förskolan liknande den i grundskolan, med läsutvecklingsledare och ökad samverkan med biblioteken, säger Ann-Katrin Åslund (FP).

Förslaget innehåller även fler karriärvägar för förskollärare och ökad satsning på forskning, öka flexibiliteten för föräldrar genom t ex flexiblare tider i förskolan för barn med hemmavarande småsyskon, starta en eller två nya språkförskolor för barn med grav språkstörning.

Bifogat återfinns rapporten i sin helhet.