Årets mottagare av Stockholms stads hederspris, Bellmanpris och Lennart af Petersenspris

Kultur- och idrottsroteln i Stockholms stadshus

2009-04-29

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och idrottsborgarråd

Simon Rothstein Frankander
pressekreterare
076-8251604

Stockholms stads kommunstyrelse har efter föredragning av Madeleine Sjöstedt idag beslutat om vilka som blir årets mottagare av Stockholms stads hederspris, Bellmanpris och Lennart af Petersenspris. Årets mottagare är:

Hederspris à 100000 kr

Bildkonstnär Jan Håfström

Författare Lennart Hellsing

Tonsättare Robyn

Konstnärliga ledare Lisa Spets

Övrigt Re:Orient

Bellmanpris à 100000 kr

Konstnärliga ledaren Christina Molander

Lennart af Petersenspriset à 100000 kr

Fotografen Micke Berg

Motivering och konstnärlig bakgrund

Hedersprismottagare

Bildkonst

Jan Håfström

Med ett omisskännligt bildspråk och som en ständig förnyare har Jan Håfström satt sin prägel på det svenska konstlivet under flera decennier.

Född 1937

Studier:

1963-1968 Kungliga konsthögskolan, Stockholm

Utställningar i urval:

2009 Venedig biennalen

2009 Liljevalchs, Stockholm

2006 Moderna museet, Stockholm

2005 Nationalmuseum, Stockholm

2000 Färgfabriken, Stockholm

Litteratur

Lennart Hellsing

Den alltjämt aktive "språklekaren" Lennart Hellsing tog modernismen in i den svenska barnkammaren och har lärt generationer nonsens nödvändighet.

Född 1919

Bibliografi i urval:

1998 Vinter-Haga En Vintersaga tillsammans med Peter Dahl

1977 Här Dansar Herr Gurka med Poul Ströyer

1952 Krakel Spektakel med Stig Lindberg

1945 Katten blåser i Silverhorn med Bo Notini

Musik

Robyn

Med ett oförtrutet engagemang och stark konstnärlig integritet har Robyn brutit ny populärmusikalisk mark genom både eget skivbolag och omfattande internationellt turnerande.

Född 1979

Diskografi i urval:

2005, Robyn, Album, Konichiwa Records

2002, Don't Stop the Music, Album, RCA

1999, My Truth, Album, RCA

Scenkonst

Lisa Spets

Grundare och verksamhetsledare för Zebradans som med uthållighet och stort hjärta för barns rätt till kultur, skapat en viktig arena för Stockholms barn att uppleva danskonsten.

Född 1964

Arrangemang i urval:

2008 RÄDDisor (Berg, Hamari, Niskala)

2008 Allt man vill (Gunilla Heilborn)

2007 Borta! (Minna Krook)

2006 Ragnar (Lotta Gahrton)

Re:Orient

Re:Orient har berikat stadens scener med kulturyttringar från hela världen och förnyat formerna för mötet mellan artister och publik.

Bellmanpriset

Christina Molander

Christina Molander har med entusiasm, idérikedom och professionalism hållit i Moderna Dansteaterns roder på Skeppsholmens moderscen samt under c/o-tiden då teatern tagit nya scener, gator och torg i besittning.

Född 1956

Arrangemang i urval:

2009 Contemporary on ice, c/o Kungsträdgården

2008 Härmapa (Anna Källblad/Uglycute), c/o Reaktorhallen

2007 Untitled partner (Petter Jakobsson & Thomas Caley)

2007 Huggande kvinnor (Dorte Olesen), c/o Sergels torg

Lennart af Petersenspriset

Micke Berg

Micke Bergs fotografier tycks ljuda, i en slags lätt mollstämd tonart som besjunger livets och platsens oförbätterliga skönhet. Fostrad i den fotodokumentära traditionen medverkar Micke Berg till att ständigt förnya vår visuella upplevelse av staden som livsmiljö.

Född 1949

Publikationer i urval:

1979 "I mullvaden levde vi"

1994 "Stockholm Blues"

2006 "Fotograferna" (2006).

Micke Berg har ställt ut på otaliga platser i Stockholm och är idag aktiv fotobloggare, www.mickebergphoto.com

Fakta om priserna

Hederspriserna ska enligt statuterna fördelas mellan en bildkonstnär, en tonsättare, en författare samt företrädare för två övriga konstområden, varav en ska vara scenkonstnär. Mottagarna erhåller vardera en prissumma om 100 000 kronor.

För Bellmanpriset gäller enligt statuterna att priset ska tillfalla den eller de som har "skildrat eller beskrivit Stockholm ur ett konstnärligt perspektiv, använt staden sceniskt i det konstnärliga uttrycket eller bidragit till att ge en positiv bild av Stockholm som kulturstad i ett internationellt sammanhang". Prissumman uppgår till 100 000 kr.

Lennart af Petersenspriset delas ut vartannat år och alternerar med Stockholms Cullbergpris. Priset avser att belöna en fotograf som på ett personligt och konstnärligt vis berättar något väsentligt om staden som livsmiljö. Priset är på 100000 kronor och inkluderar en utställning på Stockholms Stadsmuseum.

Ärendet bereds av Stockholms stads kulturförvaltning som har sänt en förfrågan om förslag till pristagare till konstnärernas organisationer samt annonserat i dagspress och på hemsidan. Förslag har inkommit från organisationer och privatpersoner. Kulturförvaltningen har även en referensgrupp som lämnar synpunkter i syfte att få ytterligare infallsvinklar i urvalsprocessen.