Madeleine Sjöstedt (FP)

Ulrika Frändén
pressansvarig

Årets torghandlare utsedd

Stockholms stad har utsett Mathias Svensson på Farsta torg till årets torghandlare 2011. Mathias Svensson fick bäst betyg i en undersökning med anonyma provköp som genomförts av fastighetskontoret i samarbete med Galepo Restaurangkonsult bland torghandlarna på mellanstora torg i Stockholm.

– Torghandeln i Stockholm är en viktig del av den levande stadsbilden. Därför är det extra roligt då handeln fungerar och kunderna får en bra service. Jag är glad att idag kunna kora ”Årets torghandlare”, säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

Undersökningen med anonyma provköp genomfördes under tre dagar. Då tittade man bland annat på köpupplevelsen för kund, kundbemötande, varukunskap och att varorna höll vad säljaren lovade.

Fastighetskontoret arbetar kontinuerligt med att utveckla torghandeln i Stockholm tillsammans med torghandlarna. Undersökningen med anonyma provköp är en del i detta arbete. En annan del i detta är ett förslag till ny torggestaltning som tagits fram i samarbete med bland annat torghandlarna. Syftet är bland annat är att skapa en välkomnande torghandel tillgänglig för alla och att skapa en bättre och effektivare arbetsmiljö för torghandlarna.

Bild bifogas.