Richard Bengtsson (L)

​Bengtsson (L): Rädda Liljeholmsbadet

Liberalerna kräver nu att få se en grundlig utredning av renoverings- och nybyggnadskostnader för Liljeholmsbadet, som idag stängdes på grund av säkerhetsrisker. Frågan om badets framtid måste avgöras politiskt menar partiet, som vill att badet finns kvar.

-  Liljeholmsbadet på Södermalm är Stockholms enda flytande varmbad och mycket uppskattat av många stockholmare. Badet byggdes på 30-talet och har förutom de sociala värdena också stora kulturhistoriska sådana, och Liberalerna vill att det får finnas kvar, säger Richard Bengtsson (L), vice ordförande i fastighetsnämnden.

-  Att självsvådigt lägga ner en sån här verksamhet utan att utreda alternativen och utan att fatta ett demokratiskt beslut kring det är helt oacceptabelt. Frågan om Liljeholmsbadets framtid måste förstås utredas noga, i en utredning där också kostnaderna för ett nytt bad på samma plats belyses, säger Richard Bengtsson (L), vice ordförande i fastighetsnämnden.

Fakta:

Liljeholmsbadets existens har tidigare varit hotad; 1950 sjönk anläggningen och fick bärgas. I början av 90-talet höll badet på att åter förfalla och planer fanns på att lägga ner, men efter protester renoverades badet.

I våras fattade Fastighetsnämnden beslut om att utföra en undersökning av betongskrovets status. Detta har fått flera, bland annat föreningen Liljeholmsbadets vänner att åter oroa sig för badets framtid. Den 17 augusti meddelade Fastighetskontoret att badet stängs på grund av stora säkerhetsrisker. Inga planer finns i dagsläget på renovering.

För mer information: Liberalernas pressjour 076-122 94 86