Det behövs en ny Stockholmsförhandling

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

Folkpartiets presenterar nytt trafikprogram

I dag presenterade Folkpartiet i Stockholm stad sitt nya trafikprogram som omfattar mer än 50 punkter om vad som bör göras för trafiken i staden.

- Det behövs en ny Stockholmsförhandling om trafiken för att möjliggöra och tidigarelägga viktiga kollektivtrafiksatsningar såsom en utbyggnad av tunnelbanan och byggandet av Spårväg Syd. Tvärbanan bör även byggas ut i både nordlig och östlig riktning, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare för Folkpartiet i Stockholm stad.

- Vi måste överväga en mera flexibel trängselskatt med en högre lägstaavgift, där en betydligt högre taxa tas ut vid trafiktopparna än vid lågtrafik. Trängselavgiften bör även kunna tas ut vid fler skärningspunkter genom exempelvis ett eller flera snitt i innerstaden, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare för Folkpartiet i Stockholm stad.

I programmet finns ett flertal offensiva punkter om cykel och gångtrafik, kollektivtrafik och bilar i innerstaden. I programmet slår Folkpartiet i Stockholm stad bland annat fast att ”det faktiska antalet bilar i innerstaden måste minska.”

- För att säkra framkomligheten för kollektivtrafiken bör den ges helt egna körfält och prioritet i trafiksignaler. Det betyder att plats kommer att tas från biltrafik och gatuparkering, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd i Stockholm stad.

- Den nya cykelplanen bör kompletteras med fler tvärgående cykelvägar och fler snabba cykelvägar bör även byggas mellan innerstaden och ytterstaden för att på ett bättre sätt tillgodose cykelpendlingen, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd i Stockholm stad.