​Edholm/Avci (FP): Stockholm behöver en bättre integrationspolitik

​Edholm/Avci (FP): Stockholm behöver en bättre integrationspolitik

Sverige står inför den största flyktinginvandringen sedan andra världskriget. Många söker och kommer att söka sig till Stockholm. När budgetfullmäktige idag inleds i Stockholm efterlyser Folkpartiet liberalerna konkreta åtgärder för en bättre politik för integration och för jobb.

-  Många gör ett fantastiskt jobb just nu för att skaffa fram sängplatser och boenden. Men även om också det är en enorm utmaning så är det relativt okomplicerat i jämförelse med utmaningarna på längre sikt. Redan nu när budgeten behandlas bör vi ta beslut om att bygga ut till exempel svenskundervisningen för invandrare, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd.

-  Socialdemokraterna och deras allierade höjer skatterna, försämrar företagsklimatet och sänker ambitionerna i integrationspolitiken – trots att behovet är större än någonsin. Stockholm behöver en bättre politik för integration och för fler jobb, säger Gulan Avci (FP), gruppledare i arbetsmarknadsnämnden.

Om detta skriver Lotta Edholm och Gulan Avci (båda FP) idag på Stockholmdirekts debattsida.

Folkpartiet föreslår följande åtgärder:

-  Långsiktig planering för integration. En särskild grupp under kommunstyrelsen bör få i uppdrag att ta fram en långsiktig planering med fokus på integration och egenförsörjning.

-  Skräddarsydda SFI-vuxenutbildningar. Den som kommer till Stockholm utan yrkeskunskaper måste få kunna kombinera studier i svenska med att lära sig ett yrke. Utbudet av sfi-utbildningar måste öka.

-  Nytt jobbtorg för nyanlända. Nyanlända måste få sina kunskaper validerade snabbt – därför behöver Stockholm ett nytt jobbtorg med fokus på validering.

Sänk trösklarna. Unga och nyanlända ska till exempel kunna anställas med yrkesintroduktionsavtal, där jobb till lägre lön kombineras med utbildning och handledning.

Höj jobbstimulansen. Den som går från bidrag till jobb måste få behålla mer av inkomsten utan att det påverkar försörjningsstödet. Då kan fler ta sig ur bidragsberoende.

Högre löner och fler karriärtjänster för lärare inom sfi och vuxenutbildning för höjd kvalitet.

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 94 86