​Edholm/Bengtsson (FP): Lyft bort kulturgårdarna från Stadsholmen

​Edholm/Bengtsson (FP): Lyft bort kulturgårdarna från Stadsholmen

Ett antal kulturgårdar i Stockholm, som inhyser ideell föreningsverksamhet, är hotade av nedläggning efter att det kommunala bolaget Stadsholmen har höjt hyrorna dramatiskt. Nu kräver Folkpartiet att kulturgårdarna lyfts bort från Stadsholmen och överförs till Fastighetskontoret. Det är en del av det förslag till budget för Stockholms stad 2016 som Folkpartiet kommer att presentera i nästa vecka.

Efter att flera gårdar ställt in betalningarna hölls igår ett öppet möte på Farsta gård där företrädare och engagerade från kulturgårdarna medverkade. Ansvarigt borgarråd, Ann-Margarethe Livh (V), valde att inte komma på mötet trots inbjudan.

-    Vi måste säkra att kulturgårdarna inte försvinner genom svältdöden. Gårdarna bör överföras till Fastighetsnämnden för att öka möjligheten för föreningarna att kunna fortsätta bedriva sin viktiga verksamhet långsiktigt, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd.

-   Vi behöver ett handslag mellan staden och föreningslivet som ger bra villkor för föreningslivet och skyddar gårdarnas kulturhistoriska värden. Det är obegripligt att de rödgrönrosa inte vårdar civilsamhällets engagemang utan tycks sitta med armarna i kors, säger Richard Bengtsson (FP), vice ordförande i Fastighetsnämnden.

Fakta:

Folkpartiet kommer i sitt budgetförslag för Stockholms stad 2016 att föreslå att Fastighetskontoret ska överta ägandet och förvaltningen av kulturgårdarna, med uppdraget att de ska förvaltas på ett sådant sätt att nuvarande öppna, ideella verksamhet kan finnas kvar.

Folkpartiet har tidigare krävt ett hyresmoratorium för kulturgårdarna samt att en särskild förhandlingsperson tillsätts i syfte att lösa den akuta situationen så att kulturgårdarna inte måste avveckla sin verksamhet i väntan på en långsiktig lösning.

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 93 53.

Fotot föreställer Farsta gård.