Edholm/Boskovic (FP): Stoppa nedläggningen av Edö servicehus

Edholm/Boskovic (FP): Stoppa nedläggningen av Edö servicehus

Farsta stadsdelsnämnd föreslås av Stockholms stads ekonomiutskott att lägga ner Edö servicehus. Detta efter att en enig stadsdelsnämnd tidigare valt att gå Folkpartiets linje om bevara servicehuset. Folkpartiet motsätter sig detta och vill i stället i linje med Farsta stadsdelsnämnds tidigare beslut att hela Edö byggs om till ett servicehus och att antalet platser på servicehuset utökas från nuvarande 149 till 160.

- Behovet av servicehus är stort. Folkpartiet vill att alla över 85 år som så önskar ska få plats på servicehus. Ekonomiutskottets beslut grundar sig på att 40 procent av alla ansökningar avslås, trots att det finns lediga platser, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

- Det är helt feltänkt att lägga ner Edö servicehus. Hela Edö borde byggas om till servicehus. Om det görs kan antalet platser utökas från 149 till 160, säger Vladan Boskovic (FP), gruppledare Farsta stadsdelsnämnd.

Fakta

Edö vård och omsorgsboende och servicehus måste byggas om för att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Farsta stadsdelsnämnd har tidigare fattat beslut om att stoppa avvecklingen av Edö servicehus, men samtidigt bygga om och utöka vård- och omsorgsboendet.

Efter beslut i Stockholms stads ekonomiutskott föreslås nu Farsta stadsdelsnämnd åter att lägga ner Edö servicehus.

Folkpartiet motsätter sig avvecklingen av Edö servicehus och föreslår i stället att hela Edö byggs om till servicehus och att antalet servicehusplatser utökas från dagens 149 till 160.

Folkpartiet vill att alla äldre över 85 år i Farsta som så önskar ska få plats på servicehus. Folkpartiet vill dessutom att äldre i Farsta ska få välja servicehus i andra stadsdelar, vilket inte är möjligt. Skulle man lägga ner Edö servicehus skulle de äldre i Farsta helt gå miste om servicehus som boendealternativ.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163