Edholm (FP): 40 000 Stockholmselever skolor hotade av oppositionsförslag

Edholm (FP): 40 000 Stockholmselever skolor hotade av oppositionsförslag

I en ny rapport från IFAU (Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering) undersöks det fria skolvalet. IFAU finner i undersökningen inget som helst ”stöd för att någon grupp av elever har förlorat på möjligheten att välja skola”. Trots detta vill Vänsterpartiet helt avskaffa det fria skolvalet. Miljöpartiet vill i sin tur helt förbjuda vinstuttag inom skolan.

- I dag går drygt 40 000 av Stockholms barn och unga i fristående förskolor och skolor som bedrivs i aktiebolagsform. Engelska skolan, Kunskapsskolan och Pysslingen är några exempel på uppskattade skolor som riskerar att stängas om Vänsterpartiet och Miljöpartiet får sin vilja igenom, säger Lotta Edholm, skolborgarråd och gruppledare (FP).

- Mitt och Folkpartiets svar till alla oroade elever och föräldrar är tydligt. Vi kommer alltid stå upp för föräldrar och ungdomars rätt att själva välja skola. Självklart ska dessa skolor få vara kvar, säger Lotta Edholm, skolborgarråd och gruppledare (FP).

Fakta

Presskontakt: Ulrika Frändén 076-12 29 397