Edholm (FP): Fegt av regeringen att stoppa DO-flytt till Rinkeby

Edholm (FP): Fegt av regeringen att stoppa DO-flytt till Rinkeby

Idag skriver Lotta Edholm (FP) ett öppet brev till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) med anledning av att regeringen stoppar DO:s flytt till Rinkeby. I brevet uppmanar Edholm finansborgarrådet Karin Wanngård (S) att agera gentemot regeringen för att flytten kan bli av som planerat.

-     Kulturförvaltningen har redan flyttat till just Rinkeby och andra förvaltningar är på väg. Att det skulle bli för dyrt eller svårt för staten att hitta tillgängliga lokaler tror jag inte på, utan beskedet är snarare ett bevis på att regeringen inte tycker detta är viktigt, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

-     Det finns egentligen ingen anledning till att just förvaltningar och bolag ska ligga mitt i staden. Att som Alice Bah Kuhnke nu gör skicka signalen att ytterstaden inte duger eller att det blir för långt att resa för DO-tjänstemännen är pinsamt, säger Lotta Edholm (FP).

Fakta:

2013 tog dåvarande integrationsminister Erik Ullenhag (FP) initiativ till att flytta Diskrimineringsombudsmannen från Torsgatan till Rinkeby. Under samma period tog Alliansen i Stockholms stad initiativ till att flytta flertalet förvaltningar och bolag från innerstaden till ytterstaden. Bakgrunden var att man ville skapa fler arbetsplatser i ytterstadsdelarna samtidigt som man ville frigöra lokaler och mark i innerstaden för bland annat bostäder. Den rödgröna regeringen har idag meddelat att DO inte kommer att flytta till Rinkeby.

Lotta Edholms brev till Karin Wanngård (S) bifogas.

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 93 53.