Edholm (FP): Gärna vinteridrott – men inget OS

Ulrika Frändén
pressansvarig

Gärna vinteridrott – men inget OS

Hösten 2013 presenterade Sveriges olympiska kommitté en utredning om vinter-OS i Stockholm 2022. Nu är Stockholms stad egen utredning i denna fråga färdig.

– Stockholm är en fantastisk stad för vintersport och vi ser dessutom gärna att Stockholm står som värd för internationella idrottsevenemang. Men då måste dessa bygga på realistiska kalkyler, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare och skolborgarråd.

– Sveriges olympiska kommittés ansökan om anordna vinter-OS i Stockholm bygger på oklara ekonomiska kalkyler och kostnader som troligen är grovt underskattade. Stockholms stad kan bli stående med dyra anläggningar som ingen vill använda efter spelen. I ett sådant läge riskerar ett vinter-OS i Stockholm att bli en alltför kostsam affär för Stockholms skattebetalare. Mot bakgrund av detta motsätter sig Folkpartiet i Stockholms stad planerna på ett vinter-OS i Stockholm 2022, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare och skolborgarråd.

– Folkpartiet vill att Stockholms stad ska vara en stad där idrotten är tillgänglig för alla. Därför vill vi hellre lägga pengarna på barn, unga och breddidrotten än att bygga om Hammarbybacken till rodelbana. Givetvis är också elitidrotten viktig för Stockholm, men satsningar på denna får inte ske på bekostnad av breddidrotten, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare och skolborgarråd.