Edholm (FP): Helhetsgreppet på City kan inte vänta

Edholm (FP): Helhetsgreppet på City kan inte vänta

Exploateringstrycket mot City är högt. Under senare år har många nya detaljplaner tagits fram som innehåller påbyggnader på existerande fastigheter eller nya fastigheter med högre höjder. Problemet är att ingen har en övergripande bild på hur City växer. Folkpartiet motionerar med anledning av detta om att en konkret strategi för Citys framtida utveckling måste tas fram.

- Vi behöver en konkret strategi för hela Citys utveckling. Höjder, volymer, estetik, funktion, mänsklighet. Att glömma bort att se helhetsperspektivet i City har redan gjorts en gång, med förödande resultat, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd

En av de senaste påbyggnaderna gäller Trollhättan 30, en del av Gallerian, som föreslås bli 12 våningar och därmed dubbelt så högt som närliggande hus. Skönhetsrådet kallar förslaget för ”Monsterhuset”.

- Det senaste förslaget till ombyggnad av Gallerian har tappat alla proportioner. Det blir en jättebyggnad mitt på åsen som får NK att framstå som en grindstuga, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd

Fakta:

Planförslaget till Trollhättan 30 är på samråd till den 14 augusti.

Samrådsmöte i form av öppet hus kommer att hållas den 17 juni kl 17-18:30 i FYRKANTEN i Tekniska Nämndhuset, Fleminggatan 4.

Folkpartiets motion bifogas detta pressmeddelande.

Presskontakt: David Lindberg, 076-12 29 879