Edholm (FP): Miljöpartiets Brommaplaner är ett luftslott på väg att spricka

Edholm (FP): Miljöpartiets Brommaplaner är ett luftslott på väg att spricka

På ett seminarium idag presenterade Stockholms handelskammare en rapport där man granskat Miljöpartiets kalkyler på hur många nya bostäder en stängning av Bromma flygplats skulle ge. Rapporten visar att projektet, som det är beskrivet, är praktiskt ogenomförbart.

-     Handelskammarens rapport illustrerar exakt hur uppåt väggarna Miljöpartiets kalkyler i själva verket är. Miljöpartiets planer är ett luftslott färdigt att spricka, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

-     Det måste byggas fler bostäder i Stockholm, det är de flesta överens om. När Folkpartiet och Alliansen styrde Stockholm satte vi upp höga mål för bostadsbyggandet, och tog fram planer för 150.000 nya bostäder fram till 2040. Miljöpartiet väljer istället att hålla fast vid ogenomförbara symbolprojekt. Det kommer tyvärr inte ge några nya bostäder. Stockholmarna är värda bättre, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta:

Handelskammaren har granskat Miljöpartiets förslag om en ny stadsdel - Bromma parkstad - med 50000 bostäder och 30000 arbetsplatser. Enligt planen ska hela området, inklusive en ny tunnelbanelinje, vara helt färdigbyggt femton år efter att flygplatsavtalet sagts upp. Rapporten visar att ett sådant projekt är praktiskt ogenomförbart.

Ur Handelskammarens rapport "Därför håller inte bostadsplanerna på Bromma":

- Området är ungefär lika stort som Hammarby sjöstad, men ska rymma mer än fyra gånger så många bostäder – och byggas på halva tiden.

- Den nya stadsdelen ska rymma lika många invånare som bor i Sundsvalls och Luleås tätorter tillsammans

- För att tidsplanen ska hålla måste man bygga mellan 4 000 och 5 000 bostäder per år på området. I Norra Djurgårdsstaden, som är Stockholms snabbaste byggprojekt, klarar man i dag maximalt 600 bostäder per år.

Läs rapporten i sin helhet via denna länk.

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 93 53.