Edholm (FP)/Nordin (M): Flytta DO till Bredbyskolan

Edholm (FP)/Nordin (M): Flytta DO till Bredbyskolan

Skolroteln, Stockholms stad
Skolborgarrådet Lotta Edholm (FP)

Finansroteln, Stockholms stad
Kommunstyrelsens ordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Lotta Edholm (FP)/Sten Nordin (M):
Flytta DO till Bredbyskolan

Integrationsminister Erik Ullenhag (FP) vill flytta myndigheten Diskrimineringsombudsmannen till Tensta eller Rinkeby. Stockholms stad välkomnar att regeringen nu följer Stockholms exempel med att flytta ut förvaltningar från innerstaden. Staden vill därför undersöka möjligheterna att inhysa Diskrimineringsombudsmannen i Bredbyskolans nuvarande lokaler i Rinkeby

- Att skapa förutsättningar för fler jobb i Stockholm är en av våra viktigaste uppgifter. För att skapa fler arbetstillfällen och stimulera det lokala näringslivet har staden redan beslutat att flytta en rad kommunala förvaltningar till ytterstaden. Stockholms stad ska självklart hjälpa till när regeringen nu vill göra samma sak, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd.

- Vill vi nu undersöka om nuvarande Bredbyskolans lokaler kan omvandlas till kontor för Diskrimineringsombudsmannen. En flytt av myndigheten till Rinkeby skulle bli ett ordentligt lyft för det lokala näringslivet och skapa många nya jobb i ett område som behöver det, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

Fakta:
Stockholms stads förslag att omlokalisera förvaltningar och bolag innebär att mer än 1500 arbetstillfällen flyttas till områden där det i dag råder stor brist på såväl offentliga som privata arbetsplatser. Diskrimineringsombudsmannens flytt berör omkring 100 arbetstillfällen.

Skolverksamheten i Bredbyskolan upphör från och med sommaren. Lokalerna kan därefter anpassas för att inhysa Diskrimineringsombudsmannen.

Kontaktuppgifter:
Presskontakt för Lotta Edholm: Karl Rydå, 076-12 29 163