Edholm (FP): Rätt till serviceboende för alla över 85

Edholm (FP): Rätt till serviceboende för alla över 85

I de riktlinjer för stadens äldreomsorg som i onsdags antogs av kommunstyrelsen ingår inte att alla över 85 ska ha rätt till plats på servicehus eller vård- och omsorgsboende. Folkpartiet föreslår i sin budget för Stockholms stad 2015 att alla över 85 år som önskar ska beviljas plats på servicehus. 50 miljoner avsätts för denna satsning.

- Våra äldre måste få rätt till boende på servicehus om de önskar det. Det är inte rimligt att 40 procent av de sökande får avslag samtidigt som en av sex lägenheter står tomma, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

- Folkpartiet vill garantera alla över 85 rätt till boende på servicehus. I Folkpartiets budgetalternativ avsätts 50 miljoner för detta. Folkpartiet vill också göra det möjligt att välja servicehus i andra stadsdelar, vilket inte är möjligt idag, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta

I de riktlinjer för stadens äldreomsorg som onsdagen 13/5 antogs av kommunstyrelsen ingår inte att alla över 85 ska ha rätt till plats på servicehus eller vård- och omsorgsboende. Folkpartiet föreslår i sin budget för Stockholms stad 2015 att alla över 85 år som önskar ska beviljas plats på servicehus. 50 miljoner avsätts för denna satsning.

Folkpartiets förslag till beslut bifogas detta pressmeddelande.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163