Edholm (FP): S sviker Bromma flygplats

Edholm (FP): S sviker Bromma flygplats

Den rödgröna regeringen har i dag meddelat att man tillsatt en förhandlingsperson som ska underlätta för kommuner att bygga bostäder på flygplatsmark. Bromma är en av flygplatserna som pekas ut.

- Bromma flygplats är livsviktig för jobben och näringslivet i Stockholm. Socialdemokraterna på riksnivå har vikt ner sig för Miljöpartiet. Jag utgår från att Socialdemokraterna i Stockholm inte gör det, utan står fast vid att bevara Bromma flygplats, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare och borgarråd.

- Om Bromma stängs är det ett hårt slag mot Stockholm och resten av landet. Det är direkt oansvarigt av S att vika ner sig i denna fråga. Bromma behövs. Det är inte möjligt att flytta över trafiken till Arlanda, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare och borgarråd.

Fakta:

S och MP är överens om att tillsätta en förhandlingsperson som ska ha kontakt med kommuner som överväger att bygga bostäder på citynära flygplatser. Miljöpartiets språkrör Åsa Romson har förklarat att ” Det är viktigt att vi underlättar för de kommuner där man har intressant citynära mark som i dag binds upp av flygplatser …”. En av flygplatserna som framhålls som exempel är Bromma flygplats.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163