Edholm (FP)/Starbrink (FP): Nu svajar finansieringen av Stockholms trafiksatsningar

Ett stort paket har förhandlats fram för att finansiera utbyggnad av både spår och vägar i Stockholmsregionen. Nu hotas paketet av Socialdemokraternas och Miljöpartiets otydliga kohandel om Förbifarten och trängselskatten.

- Socialdemokraterna och Miljöpartiet är eniga om att de vill regera Sverige, men oeniga om mycket annat. Bland annat om Förbifarten och andra viktiga trafiksatsningar. Vi från Folkpartiet är inte intresserade av den omförhandling som de föreslår – vi står fast vid den överenskommelse som finns mellan staden, landstinget, länets kommuner och staten. Nu måste Socialdemokraterna i Stockholmsregionen bekänna färg, säger landstingsrådet Anna Starbrink (FP).

- Allt i S och MP:s uppgörelse är väldigt otydligt. Förbifarten ska eventuellt byggas – men genom att skjuta upp byggstarten nästan ett år skapar man enorm osäkerhet kring om vägen verkligen blir av. Eftersom man samtidigt tycks vilja dra undan halva finansieringen, trängselskatten, verkar det vara början på en av de långbänkar som stockholmarna känner igen så väl från socialdemokratisk och miljöpartistisk trafikpolitik. Då har Miljöpartiet fått precis som de vill, säger borgarrådet Lotta Edholm (FP).

- Innan valet fanns ett robust trafikpaket med finansiering från regionen och staten för att bygga Förbifarten, ny tunnelbana och många andra viktiga trafikprojekt. De rödgröna lovade alla stora satsningar på kollektivtrafiken men efter valet ser vi inte till några pengar. Det enda man åstadkommer är att hela trafikpaketet riskerar att ifrågasättas igen, och statliga pengar att åter försvinna till andra delar av landet medan stockholmarna får vänta. Det är ett mycket olyckligt besked för Stockholm, understryker Anna Starbrink (FP).

Presskontakt:
För Lotta Edholm: Karl Rydå, 076-12 29 163