Edholm (FP): Stockholms stad satsar mest på skolan

Edholm (FP): Stockholms stad satsar mest på skolan

Lärarförbundet har i dag presenterat sin rankning Sveriges bästa skolkommun. Stockholms stad hamnar på delad förstaplats när Lärarförbundet granskar hur mycket varje kommun satsar på undervisningen. S-styrda Göteborg och Malmö hamnar först på plats 123 respektive 152 i denna kategori.

- Sedan 2006 har vi konsekvent satsat på skolan. Lärarförbundets undersökning visar att Folkpartiet gör skillnad. Vi sätter alltid eleverna och lärarna i första rummet, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

- Eleverna med sämst förutsättningar hemma ska ha bäst förutsättningar i skolan. Vi har konsekvent höjt resurserna till skolan och satsat extra mycket på utsatta områden, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

Fakta

Lärarförbundet presenterade i dag (2/9 2014) sin årligen återkommande rankning Sveriges bästa skolkommun. Kommunerna rankas utefter 14 olika kategorier.

Kategorin lärartäthet bygger dock på felaktiga siffror för Stockholms stad. Felaktigheterna beror främst på att Stockholms stad missat att rapportera in samtliga centralt anställda modersmålslärare och samtliga lärare på två skolor, totalt omfattande omkring 300 tjänster. Detta har påverkat den inrapporterade lärartätheten negativt.

Läs mer om rankningen här: https://www.lararforbundet.se/artiklar/resultat-basta-skolkommun-2014-hela-rankningen

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163