Lotta Edholm (L). Foto: Pressbild

Edholm (L): Här är Thomas Bodströms att-göra-lista som landshövding i Stockholm

Regeringen har idag meddelat att Thomas Bodström blir ny landshövding i Stockholm och chef för Länsstyrelsen i Stockholms län. Liberalerna i Stockholm menar att det viktigaste han kan göra nu är att se till att snabba upp ledtiderna för byggande i Stockholm. Länsstyrelsen måste också mer aktivt driva på gentemot regeringen för att göra Stockholm till en mer attraktiv region för företagande, anser Liberalerna i Stockholm.

- Byggaktörerna står och stampar för att få bygga i bostadsbristens Stockholm, men byggprocesserna tar idag alldeles för lång tid. Thomas Bodström måste därför se till att Länsstyrelsens handläggningstider blir kortare, så att spaden snabbare kan sättas i marken. Länsstyrelsen har en stor makt att låta oss i Stockholm bygga en tät, tillgänglig och vacker stad, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

- Stockholms utvecklingskraft avgörs av att människor vågar starta och driva företag här. Tyvärr ser vi att staden har rasat i näringslivsrankningar under den nuvarande S-majoriteten och det slår mot Stockholms utvecklingskraft och mot människors livsprojekt. Thomas Bodström måste se till att Länsstyrelsen blir en mycket mer aktiv kraft för företagande och innovationer i Stockholm, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Det här bör vara den nye landshövdingens prioriteringar, anser Liberalerna:

• Kortare handläggningstider i byggärenden. Länsstyrelsen behöver garantera att avgörandet av överklaganden inte drar ut på tiden. Alla onödiga väntetider i byggprocessen måste minimeras.
  • Garanterad handläggningstid. Länsstyrelsen måste kunna garantera planeringsbesked i tid under planprocessen, så att det inte tillkommer långa överklagandetider senare i processen som hade kunnat undvikas.
  • En mer ändamålsenlig bedömning av intressenter i byggärenden. Länsstyrelsens bedömning kring för vilka som är berörda, och som alltså har rätt att överklaga, vid större byggprojekt nu är orimligt vittomfattande. Att människor kan se en byggnad från hemmet kan till exempel inte i sig själv utgöra en tillräcklig grund för överklagande.
  • Länsstyrelsen måste bli en mer aktiv part gentemot regeringen och Stockholms näringsliv för att förbättra näringslivsklimatet och öka förutsättningarna för företagande i Stockholmsregionen.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86