Edholm (L): Rädda Storkyrkobadet

Edholm (L): Rädda Storkyrkobadet

Storkyrkobadet i Gamla Stan i Stockholm, Gamla stans enda offentliga bad, är nedläggningshotat. Om Stockholms stad inte fortsätter att skjuta till tillräckliga pengar kan badet inte fortsätta, befarar föreningen Storkyrkobadarna som driver badet. Liberalerna går emot nedläggningen eftersom badet är en av Stockholms unika pärlor både kulturhistoriskt och som idrottsyta för gamla stan-bor, stockholmare och turister.

-  Storkyrkobadet är en unik pärla i Gamla stan och bedriver dessutom simskola, som vi har brist på i Stockholm. Badet har funnits i sin nuvarande form sen 1930-talet, sedan tiden då många boende i Gamla stan saknade badrum och behövde offentliga badmöjligheter. Att spara in på Stockholms levande kulturhistoriska skatter och lägga ner fungerande bad i staden är en riktigt dålig prioritering av de rödgrönrosa och något som Liberalerna går emot, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Fakta:

Idag stöttar Stockholms stad Storkyrkobadet ekonomiskt. Nu vill staden lägga över driftskostnaderna på föreningen och och därigenom mångdubbla kostnaderna för föreningen. Liberalerna går emot detta förslag som riskerar att leda till att badet måste läggas ned och vill istället att en lösning träffas som gör att badet kan fortsätta hålla öppet.

Badet ligger i Storkyrkoskolans källarvalv från 1750-talet. I valven fanns ursprungligen bland annat vinlager och kolförråd. Redan på 1890-talet hade dåvarande Nicolai skola en badinrättning för skolbarn. Nuvarande bad tillkom 1932 när den nya byggnadsdelen för Storkyrkoskolan uppfördes.

Från början hade badet en simhall med bassäng och små porslinsbadkar med dusch ovanför. 1945 kompletterades badet med bastu och anläggningen öppnades för allmänheten samt drevs av Stockholms stad. På 1980-talet fanns planer på att lägga ner badet men kunde bevaras av den ideella föreningen Storkyrkobadarna. För sin kulturinsats att bevara badet och driva det vidare fick föreningen 1991 priset “Guldkängan” av Dagens Nyheter.

På turistguiden Visit Stockholm, som Stockholms stad står bakom, marknadsförs Storkyrkobadet för besökare och turister med orden: ”En klassisk badinrättning för badentusiaster med porslinsbadkar på rad, bastu och bassäng.”

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86