​Edholm (L):  Så kan tryggheten öka i Husby

​Edholm (L): Så kan tryggheten öka i Husby

Företagarna i Husby Centrum har tröttnat på ständiga stölder i sina butiker. Därför håller de sina butiker stängda på fredag. Alla stockholmare måste kunna känna sig trygga. Liberalerna vill bland annat att staden ska kunna medfinansiera poliser i utsatta områden och föreslår ett handslag för ökad trygghet.

- När butikerna tvingas stänga drabbas alla i närområdet. Det är inte acceptabelt att ett kriminella aktiviteter går ut över en hel stadsdel. Alla stockholmare måste kunna känna sig trygga, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

- Liberalerna vill att Stockholms stad och andra kommuner ska kunna medfinansiera fler poliser i de områden där staten inte klarar av att upprätthålla tryggheten. Vi vill också genomföra en rad andra trygghetsåtgärder, till exempel ett samverkanskontrakt mellan stat och kommun, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

- Staden måste bjuda in företagarföreningen i Husby centrum till dialog, i syfte att hitta åtgärder som kan öka tryggheten och säkerheten i området, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Liberalernas förslag i sin helhet:

500 kommunalt medfinansierade ordningspoliser. Vi vill att Stockholms stad, till dess att staten tar sitt ansvar för en fungerande polisiär bemanning, ska rikta ett erbjudande till staten om att tillfälligt finansiera 500 ytterligare poliser som enbart destineras att arbeta i områden med lokalt hög brottsutsatthet.

Det stora handslaget för ökad trygghet. Vi vill att staten initierar ett samverkanskontrakt mellan staten samt de kommuner och landsting som har områden där medborgarnas frihet och framtidschanser är satta på undantag. Kontraktet bör slå fast insatser som samtliga parter binder sig till att genomföra över en längre tidshorisont; 15-20 år.

Samverkanskontraktet bör exempelvis inkludera:

- Satsningar på upprustningar och ombyggnationer av den offentliga miljön och nybyggnation med blandade upplåtelseformer.- Satsningar på skolorna i utanförskapsområdena för att skapa en skola som är starkast och mest kunskapsfokuserad för de elever som behöver det mest.- En politik för fler i jobb, och fler statliga och offentliga arbetstillfällen i ytterstäderna, kombinerat med förnyade arbetssätt för att korta vägen från utanförskap till jobb.- Åtaganden för att stärka socialsekreterares arbetsvillkor, samt på att långsiktigt stärka det hälsoförebyggande arbetet i dessa områden.- Ett åtagande från staten om att långsiktigt stärka polisen i brottsutsatta områden.

Inför brottsutsatthet som parameter i det kommunala utjämningssystemet. Detta skulle ge kommuner med lokalt hög förekomst av brottslighet, som de områden som av polisen klassas som särskilt utsatta, mer hållbara förutsättningar att göra de investeringar som behövs för att bryta utvecklingen.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86