​Edholm (L): Skolgården är ingen boplats - staden måste agera

​Edholm (L): Skolgården är ingen boplats - staden måste agera

Rektor på Sverigefinska skolan på Kungsholmen har slagit larm om återkommande problem med människor som använder skolans skolgård som boplats. I ett inslag i SVT svarar socialborgarrådet Lindhagen (MP) att det behöver inledas en ”dialog” med de berörda. Liberalerna menar att svensk lag måste gälla och att staden, som ägare av den aktuella fastigheten, har ett tydligt ansvar att se till att skolgården är trygg.

- Den aktuella skolans hyresvärd är staden genom bolaget SISAB. Staden har ett tydligt ansvar att inte bara inleda en ”dialog”, utan att också skyndsamt agera så att barn och lärare får en trygg skoldag, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

- Av rektors berättelse att döma så behövs som ett första steg tätare ronderingar nattetid. Barnens skolgård är till för dem och därför kan vi naturligtvis inte acceptera att andra människor förstör och skräpar ned, så att skolpersonal måste börja dagen med att städa upp efter andra, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd.

Presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86