Edholm/Sjöstedt/Ljung (FP): Bygg fler bostäder i Stockholms city

Karl Rydå
presschef

Edholm/Sjöstedt/Ljung (FP):
Bygg fler bostäder i Stockholms city

Moderaterna och Socialdemokraterna gör gemensam sak och beslutar nu om ännu flera kontor i Stockholms city. Skolborgarrådet Lotta Edholm (FP), kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) och Björn Ljung (FP), gruppledare i stadsbyggnadsnämnden, skriver om den oroväckande utvecklingen på Svenska Dagbladets Brännpunkt (25/5).

- Stockholm måste växa, men som en levande stad. Det är lika viktigt att bygga mycket, som att bygga bra och genomtänkt. Moderaterna och Socialdemokraternas oheliga allians baxar igenom byggprojekt utan vare sig plan eller eftertanke, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd och gruppledare för Folkpartiet.

- Stockholms city behöver fler bostäder. Stadens mest centrala område är tomt och öde så fort butikerna och kontoren stänger. City ska leva alla tider på dygnet. Fler bostäder skulle göra stadsdelen både tryggare och livligare, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

- Det är dags att Stockholmsmoderaterna säger vad partiet tycker om innerstadens gestaltning. Förstår de som Folkpartiet vikten av en varsam och genomtänkt upprustning av City eller går de samman med S i en betongallians som kan få lika långgående konsekvenser som 60-talet rivningar av många innerstäder runt om i Sverige? säger Björn Ljung (FP), gruppledare för Folkpartiet i stadsbyggnadsnämnden.

Läs hela artikeln här.

Fakta:

När förslaget om en påbyggnad i kvarteret Trollhättan (där bland annat Gallerian ligger), behandlades i kulturnämnden, valde bland andra Moderaterna och Socialdemokraterna att gå emot Stadsmuseets expertyttrande. M och S ställde sig positiva till en fullständig påbyggnad trots konsekvenserna detta kan få för stadsbilden och trots att det saknas ett helhetsgrepp från staden om Citys utveckling.

I torsdags tog både exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden ställning till startpromemorian om en ny byggnad för Snäckan 8, det hus vid Tegelbacken där KMPG idag har sitt huvudkontor.

I stadsbyggnadsnämnden gjorde Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna upp med Socialdemokraterna. Också här utan ett helhetsgrepp från staden om Citys utveckling. Centerpartiet föreslog i exploateringsnämnden dessutom en utformning av byggnaden som fastighetsägaren inte önskar sig.