Edholm/Smedberg-Palmqvist/Forssell (FP): Stockholm måste ta extremismen på allvar

På tisdag ska Stockholms stads socialnämnd anta en strategi mot våldsbejakande extremism. Folkpartiet är mycket kritiskt till strategin och kräver att förvaltningen återkommer med ett omarbetat förslag med tydligare konsekvenser för dem som återkommer efter att ha begått svåra brott i krigzoner.

- Det åligger alla civiliserade nationer att verka för att förhindra folkmord, och att lagföra dem som begår det. De personer som återvänder efter att ha stridit för exempelvis IS måste i första hand lagföras för eventuell brottslighet, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

- Förslaget till strategi saknar helt resonemang om det straffrättsliga ansvar som återvändande extremister har. Man får intrycket av att personer kan åka iväg, delta i ohyggliga handlingar och sedan komma tillbaka utan att detta får några konsekvenser, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (FP), gruppledare socialnämnden.

- Folkmord är ett ohyggligt brott som hotar freden, säkerheten och välståndet i världen. Stockholms stads förvaltningar måste göra allt de kan för att motverka extremismen, säger Joar Forssell (FP), ersättare kommunfullmäktige.

Fakta

Stockholms stads förslag till strategi mot våldsbejakande extremism samt Folkpartiets förslag till beslut bifogas detta pressmeddelande.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163