​Fernqvist (FP): Gör det billigare att betala parkeringen med mobilen

Folkpartiet liberalerna har idag föreslagit på Stockholm Parkering AB:s styrelsemöte att bolaget ska undersöka hur kundens parkeringskostnader kan bli mer likvärdiga oaktat betalsätt. Idag kostar det extra för Stockholm Parkerings kunder att betala parkeringen med telefonen jämfört med att betala med kontokort i automat.

-   Det måste bli enklare och mer prisvärt att parkera bilen och bolaget måste uppmuntra innovativa idéer. Bolaget bör titta på hur kostnaden för Stockholm parkerings kunder kan bli likvärdig oavsett vilket betalsätt man använder, säger Lars Fernqvist (FP), suppleant i Stockholm Parkering AB:s styrelse.

Fakta:

Det kommunala bolaget Stockholms stads Parkerings AB hyr ut parkeringsplatser och erbjuder besöksparkeringar. Bolaget ansvarar för ca 78 600 parkeringsplatser runt om i Stockholm.

Stockholm Parkering erbjuder idag, via externa partners, betalning av parkeringskostnad med mobilen mot faktura eller kontokort. Att använda sig av de mobila betallösningarna kostar för närvarande mellan ca 600 kr och 700 kr i fast avgift per år, eller cirka 15 procent i påslag på parkeringskostnaden.

Folkpartiet driver  sedan en tid frågan om mer likvärdiga betallösningar i Stockholm Parkering AB:s bestånd. Vid dagens sammanträde tas frågan upp igen.

Ur Folkpartiets förslag till ägardirektiv för Stockholm parkering:

Nya innovativa idéer för förenklad parkering, bättre framkomlighet och effektivare stadsrumsutnyttjande ska tas tillvara. (…)

Bolaget ska:

-  utreda vilka möjligheter och konsekvenser det skulle bli om bolaget självt ta kostnaden för avgifter till tjänsteföretag som möjliggör avgiftsbetalning via telefon

Presskontakt: Malin Hasselblad, 076-122 93 53