FOLKPARTIET I STOCKHOLM PRESENTERAR NYTT CYKELPROGRAM

pressekreterare

Lotta Edholm (FP):

FOLKPARTIET I STOCKHOLM PRESENTERAR NYTT CYKELPROGRAM

- Den stora ökningen av cyklister, cyklingens goda effekter på klimat och hälsa samt att den avlastar övrig trafik har gjort att vi nu tillsammans med stockholmarna har tagit fram ett cykelprogram med en rad förslag på att förbättra cykelpolitiken i Stockholm.

Det säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) med anledning av att Folkpartiet i Stockholm, tillsammans med stockholmarna, har tagit fram ett cykelprogram som partiet kommer att gå till val på.

- Trafikljus som följer cyklisternas tempo, rätt att cykla mot enkelriktat och mot rött vid högersväng är saker som skulle underlätta för cyklister och samtidigt inte kräver miljoninvesteringar, avslutar Lotta Edholm (FP)

Fakta

I utformningen av Folkpartiets nya cykelpolitik bjöds stockholmarna in att komma med synpunkter och förslag på hur programmet kunde utvecklas på bloggen (http://fpstockholm.wordpress.com/cykelstaden/). Efter många inlägg och förslag har programförslaget omarbetats och nu blivit en del av Folkpartiets politiska plattform.

Bland de förslag som Folkpartiet kommer att gå till val på finns bl a:

• Tillåta högersväng mot rött ljus, antingen generellt eller med hjälp av särskild ramp till höger om ljusstolpen.
• Trafikljus ska på fler ställen ställas om så att cyklister får en "grön våg" som man har gjort i bl a Köpenhamn
• Tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat
• Kännbara bötesbelopp och hög prioritet på att snabbt bötfälla bilar som stannar eller parkerar i cykelbanorna
• Staden ska ligga på SL så att de gör det tillåtet att ta med cykeln på tunnelbanan och andra kollektiva färdmedel.
• Snöröjning och vårstädning ska i högre grad än idag fokuserar på cykelbanor.
• Stockholms felrapporteringssystem för hinder och fel på cykelvägar ska bli en naturlig och effektiv tjänst dit cyklister kan vända sig. Skyltar bör sättas upp om detta längs stadens cykelstråk.
• Nya cykelfält bör vara tillräckligt breda för att möjliggöra omkörningar. Där det är möjligt bör redan existerande cykelfält breddas för att möjliggöra omkörningar.

Se bifogad bilaga för programmet i sin helhet