Lotta Edholm (FP)

pressansvarig
0768- 25 16 04

Folkpartiet skolprogram i Stockholm

Folkpartiet presenterade i dag sitt skolprogram för Stockholm.

- Vi vill inrätta lördagsgymnasium på försök på en av stadens gymnasieskolor. Där ska elever som riskerar eller har fått underkänt i ett ämne, eller behöver komplettera en kurs, kunna få stödundervisning på lördagar, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare i Stockholm stad tillika skolborgarråd i Stockholm stad.

- I det här programmet lyfter vi fram vår politik för Stockholms skolor de kommande fyra åren. Vi satsar på matematik och teknik. Vi vill att Stockholm ska bli landets ledande teknikkommun., säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

- Vi vill införa obligatoriska diagnostiska prov i årskurs 1 i gymnasieskolan. Proven ska dels vara ett hjälpmedel att stötta elever som inte har tillräckliga kunskaper, men också en utvärdering av grundskolans betygssättning, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

Folkpartiet har under de senaste fyra åren genomfört en lång rad reformer på skolans område. 2007 fördes ansvaret för grundskolan över från stadsdelsnämnderna till utbildningsnämnden. Reformen har lett till friare skolor och frigjort resurser till undervisning.

I programmet tas 59 punkter upp för skolan under nästa mandatperiod. Bland annat återfinns sakområden som nätmobbing, möjlighet att läsa kinesiska som B-språk samt utbyggnad av lärlingsutbildningar i Stockholm.

Hela programmet bifogas i pressmeddelandet.