Folkpartiets biblioteksprogram presenterat

pressansvarig

0768- 25 16 04

Folkpartiets biblioteksprogram presenterat

Folkpartiet presenterar i dag sitt biblioteksprogram ”Världens modernaste bibliotek”. Nya t-banebibliotek ska byggas vid Gullmarsplan och Tekniska högskolan (Östra station), och även Spånga bibliotek ska utvecklas enligt t-banekonceptet.  I Folkpartiets program föreslås även ett bibliotek på nya Slussen.

- Med Folkpartiet som ansvariga för biblioteksfrågorna har vi utvecklat mer tillgängliga, angelägna och effektiva bibliotek. Vi har hela tiden arbetat efter målsättningen att bibliotek skall finnas där stockholmarna är och vara öppna när stockholmarna vill gå dit. Vi har också öppnat tre nya t-banebibliotek, i Högdalen, vid Stureplan och i Bredäng, säger kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt (FP).

- Vi vill starta innovationsbibliotek i de nya stadsdelarna Norra Djurgårdsstaden och Norra stationsområdet. De biblioteken kan då utvecklas tillsammans med stadsdelarna, utbildningsinstitutioner, kulturverksamheter och företag, säger Madeleine Sjöstedt vidare.

Biblioteken fyller en omistlig funktion som ett ställe där alla kan söka kunskap, träffas och uppleva kultur. I det nya kunskapssamhället får tillgången till information och förmågan att hantera information inte bli en fråga som skapar ökade klyftor.

Bifogat finns hela biblioteksprogrammet.

Läs mer på Madeleine Sjöstedts blogg: http://madeleinesjostedt.wordpress.com/