Folkpartiets program för ett skönare och grönare Stockholm presenterat

Malin Henriksson
pressekreterare

Folkpartiets program för ett skönare och grönare Stockholm presenterat

Folkpartiet presenterar i dag sitt program för ett ”Grönare, skönare Stockholm”.  I det framtida Stockholm är det viktigt att parker och träd inte glöms bort. Staden är till för människan, det är människan som skall bo, arbeta och spendera sin fritid i staden.

Folkpartiet vill påbörja ett projekt för att möjliggöra tillgång till mark att odla på i staden som inte motsvaras av de nuvarande formerna av odling i kolonilott, odlingslott, i trädgård eller på balkong. Vi vill att stadsdelsnämnderna ska kunna hjälpa till att identifiera och föreslå lämplig mark.

- Intresset för odling har ökat markant under de senaste åren, liksom intresset för mat och miljö. Vi tror att stockholmaren vill engagera sig i en trevlig närmiljö och gärna gör det tillsammans med människor som är delar intresset för odling, säger Lotta Edholm (FP) skolborgarråd och gruppledare.

- När Stockholms stad planterar nytt i parker och andra miljöer där barn vistas ska man i första hand satsa på att plantera sådant som går att äta, säger Lotta Edholm vidare.

Stockholmarna bör kunna få möjlighet till en minnesbänk när någon kär gått bort. Kultursponsring är ett område som öppnar nya möjligheter att utveckla stadsrummet och vi vill stärka detta nära medborgaren.

Folkpartiet vill också att papperskorgarna ska få en enhetlig färg, en Stockholmsfärg. Det ska vara enkelt att hitta en papperskorg och enkelt att tillsammans hjälpa till för att hålla rent och snyggt i vår närmiljö.

Bifogat finns hela programmet.