Foto: Malin Robertson Harén

Forssell (L): Låt Right Livelihood komma till Stadshuset!

Riksdagens talman Urban Ahlin (S) har meddelat att utdelningen av Right Livelihood Award inte får äga rum i riksdagens andrakammarsal. Som skäl anger talmannen lokalbrist.

Joar Forssell, ersättare (L) i kommunfullmäktige i Stockholms stad, kräver nu att Right Livelihood Award Stiftelsen får möjlighet att hålla prisceremonien i Stockholms stadshus.

- Om Right Livelihood Award inte kan vara i riksdagen bör de få komma till stadshuset istället. Stockholms stadshus är världsberömt som den plats där den årliga Nobelbanketten äger rum. Jag har svårt att tänka mig en mer lämplig plats, säger Joar Forssell (L).

Right Livelihood Award hedrar organisationer och personer som arbetar för hållbar utveckling, demokrati, mänskliga rättigheter och fred. Priset kallas ofta ”det alternativa Nobelpriset”.

- För mig som liberal handlar det om att uppmärksamma det arbete som prismottagarna gör för fred, mänskliga rättigheter och utveckling runtom i världen. Det är värden som jag vill att Stockholm förknippas med, säger Joar Forssell (L).

Fakta:

Right Livelihood Award, som ofta kallas för det ”alternativa Nobelpriset”, hedrar organisationer och personer som arbetar för en bättre framtid för oss alla. Sedan 1980 har 162 sådana personer och organisationer från 67 olika länder erhållit priset. (Källa: http://www.rightlivelihood.org/summary_swedish.html#s444)

Right Livelihood Award delas ut i november eller december varje år. Hittills har utdelningen ägt rum i riksdagens andrakammarsal. Priset delas ut av Right Livelihood Award Stiftelsen, som har sitt säte i Stockholm.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86