Ingen tillbyggnad av Stockholms stadsbibliotek

kultur- och idrottsborgarråd

Simon Rothstein Frankander

Ingen tillbyggnad av Stockholms stadsbibliotek

Kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) skriver i dag på sin blogg att ingen tillbyggnad av Stockholms stadsbibliotek kommer att ske.

"Vi är mitt i ett sjudande arbete med att modernisera biblioteksstrukturen i Stockholm. Här skapas den moderna tidens biblioteksverksamhet. Till detta kommer det att behövas medel. Att koncentrera stora summor pengar till ett enda bibliotek riskerar att motverka dessa ambitioner. Den satsning som görs de kommande åren på Stockholms bibliotek, tillförsäkras nu medel som annars skulle ha gått till driften för en tillbyggnad vid Odenplan.". Det skriver Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och idrottsborgarråd i Stockholm, på sin blogg i dag.

"Jag kan nu konstatera att det inte finns någon ansvarsfull finansiering av detta projekt. De ekonomiska kalkyler som vi från början fått presenterade för oss, har förändrats radikalt. Konsultföretaget Öhrlings Price Waterhouse Coopers har anlitats för att ta fram en riskanalys. Denna visar att kostnaderna är mycket osäkra, men bedöms vara betydligt högre än planerat. Den totala investeringskostnaden beräknades 2006 till att bli upp till 885 mkr. Idag ligger beräkningen på 1350 mkr. Inte heller finns säkra kalkyler för drift- och kapitalkostnader, men beräkningarna har rört sig upp till över130 mkr per år, från betydligt lägre beräkningar tidigare. Detta är kostnader som skulle ha belastat biblioteksverksamheten framöver.", skriver kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

Läs hela inlägget på http://madeleinesjostedt.wordpress.com/2009/10/12/ingen-tillbyggnad-av-stockholms-stadsbibliotek/